Sök:

Brukarmedverkan i partneringprocessen

Ett praktiskt processverktyg för att effektivisera byggprocessen


SAMMANFATTNINGPartnering är ett samverkansarbete mellan olika aktörer i ett byggprojekt där alla strävar mot gemensamma mål, vilket bidrar till ett mer hållbart byggande. Metoden härstammar från USA och har börjat implementeras allt mer i den svenska byggbranschen. ByggDialog är ett företag som arbetar enbart med partnering och strävar efter att förändra arbetssättet i dagens byggbransch. Kundens behov och önskemål sätts alltid i fokus, men för att skapa ett bättre samarbete bör kunden dela ByggDialogs värderingar. Resultatet av ett bra partneringarbete ger ett team som har en öppen dialog och arbetar mot samma mål. Trots att ByggDialog eftersträvar tät kontakt med brukare i alla projekt blir det av olika skäl inte alltid så. Syftet med rapporten var att stärka brukarmedverkan i partneringprocessen där målet var att hitta förbättringar på de brister som påvisats, samt alternativt skapa ett praktiskt processverktyg för att effektivisera byggprocessen.För att få en insyn i hela processen på kort tid har studien haft tillgång till tre referensprojekt, Mariebergsskolan, Sannerudsskolan och Dejeskolan som är i olika skeden i byggprocessen. Metodvalet arbetades fram utifrån en litteraturundersökning där observation och intervju visade sig vara det lämpligaste valet för studiens ämne. Studien använde sig av två observationsscheman, ett för information och ett för beteende samt en intervjumall enligt trattmodell. Intervjuerna blev den största informationsskällan till de brister som behövde förbättras. Intervjuer har gjorts med nyckelpersoner från beställare, brukare och entreprenör som har upplevts viktiga för studien. Respondenternas svar på intervjufrågorna gav resultat som la grunden till de brister som identifierades och som senare arbetades vidare med i analysen. Analysen gav förbättringar på de upptäckta brister som senare blev funktioner.Funktionerna är uppdelade från A-F, där de ska implementeras i en nuvarande process. Funktionerna kan vara en ny funktion eller en förbättring av ett redan befintligt arbetssätt. De övergripande förbättringarna ligger i förstudien och tidigt skede där arbetet ska engagera och motivera brukarna samt att en arbetsgrupp ska skapas för att hitta ?rätt funktion på rätt plats? i byggprocessen. Teamroller har visat sig vara mycket viktiga för att funktionerna ska kunna tillämpas som ger en bättre förståelse och ett motiverat och engagerat team. En bättre förståelse för vad resultatet kommer att ge, både till brukarna och deras organisation bidrar till en social utveckling. Finns det en bra kommunikation så är det lättare att undvika felbyggnationer vilket betyder mindre materialspill som främjar den miljömässiga aspekten. Genom att involvera brukarna i den öppna budgeten är det lättare att ?rätt? saker prioriteras för att hitta den bästa ekonomiska lösningen.Slutsats som kan dras för att stärka brukarmedverkan och effektivisera partneringarbetet är att det krävs en egen process, som ska implementeras i partneringprocessen med olika funktioner för att sträva efter den ideala processen. Funktionerna inriktar sig till både beställare, brukare och entreprenör, men där entreprenörens största uppgift är att vägleda och ge riktlinjer för att uppnå ett optimalt resultat.

Författare

Hanna Berndtsson Erik Olsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..