Sök:

Boksamtal

En litteraturstudie om hur boksamtal kan utformas och främja elevers läsförståelse.


Syftet med studien är att utforska och förstå de resonemang lesbiska par begagnar sig av i beslutsfattandet om reproduktionsmetod. Här ingår även berättelser kring de erfarenheter paren har av möten med professionella inom svensk sjukvård och myndighetsutövning. Studien består av tio intervjuer med lesbiska par, vilka har fått barn inom den offentliga sjukvården sedan detta blev tillgängligt den 1 juli år 2005. Materialet har analyserats med hjälp av kvalitativ metod i det diskursanalytiska fältet.Resultatet visar att parens beslut har föregåtts av en process där alternativ har vägts mot varandra. Här återfinns två typer av tolkningsrepertoarer där svensk sjukvård har fått företräde på grundval av externa omständigheter. Den ena kretsar kring ett samhällsperspektiv där olika juridiska faktorer används retoriskt för att framhäva valet som rimligt. Den andra utgår ifrån ett familjeperspektiv, där det externa synliggörs genom konsekvenserna de får för den egna familjebilden.  Resultatet visar samtidigt på de erfarenheter paren har av att genomföra assisterad befruktning i Sverige. Dels beskrivs upplevelserna utifrån utsatthet, där rollen som vårdtagare och homosexuell framställs som en dubbel sårbarhet. Dels framkommer resonemang om acceptans, genom vilken paren hanterar och föregår bristande bemötande med olika argument som reducerar potentiella stressorer.

Författare

Helena Sikberg

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..