Bokomslagens retorik
En analys av säljande argumentation
Denna uppsats avser att analysera bokomslagens retoriska argumentation. Genom att studera vilka argument som förekommer på omslagen, är arbetets syfte att undersöka hur en potentiell läsare lockas till att köpa just den boken. Totalt tolv titlar, sex från Albert Bonniers förlag och sex från Norstedts, utgör analysmaterialet. Detta analyseras med hjälp av en hermeneutisk retorisk metod, tillsammans med teorier från den klassiska såväl som den visuella retoriken. Även litteraturvetenskaplig teori rörande bokomslagets uppbyggnad används. Efter genomförda analyser konstateras att pathosargument, som syftar till att väcka känslor hos den potentielle läsaren, är tydligt framträdande. Bland annat fungerar kontrasterande antiteser, realistiska fotografier, metonymier, utstickande färgval och evidentia i målande beskrivningar som känslomässiga appeller. Även ethosargument förekommer i stor utsträckning. Namnets storlek på framsidan, presscitat, författarfotografier samt bio- och bibliografisk information fungerar argumentativt i detta syfte.