Sök:

Blir det bra så här? En studie kring samtal och återkoppling till elevers bildarbete


Syfte och frågeställningar kring denna uppsats, är att undersöka två lärares syn på bildsamtal och återkoppling till elevers bildarbeten. Jag vill undersöka lärarnas syn på hur de sker; vilka metoder, modeller och redskap som används. Vilka tankar som finns hos lärarna.Vad avgör, när och hur ofta återkoppling eller samtal sker och i vilken form de sker?Vilka utmaningar och svårigheter, hindrar lärare i arbetet kring återkoppling och samtal Och vilka möjligheter ser de till förbättring i sammanhanget?Intervjuer har också skett med två elever, om hur de ser på återkoppling och samtal kring deras bildarbeten.Undersökningen hoppas jag, kommer att ge perspektiv och verktyg inför kommande verksamhet. Teori: Den teoretiska inramningen är det sociokulturella perspektivet och pragmatismen. Metod: Arbetet grundar sig på ostrukturerade, kvalitativa intervjuer med två lärare och två elever, som tillsammans får representera ett axplock ur gymnasiet och grundskolans senare år, i studien.Undersökning har också gjorts av tidigare forskning, rapporter och litteratur i ämnet samt genom egna erfarenheter.Resultat: Studien visar att enligt de intervjuade lärarna och eleverna är samtal och återkoppling avgörande för elevens utveckling i ämnet.Återkoppling sker både individuellt och i grupp, individuell återkoppling är vanligast i grundskolan. Återkoppling via plattform på nätet förekommer också.Reflektioner har framkommit kring de olika metoderna. Resultatet visar också skillnader i hur lärarna väljer att återkoppla, exempelvis beroende på nivå och mognadsgrad hos elever och på gruppens storlek.Studien har också visat skillnad i synsätt, jämfört med tidigare arbeten.Det framkommer i samtalen med informanterna, hur stora grupper påverkar bildarbetet i allmänhet och i synnerhet hur det påverkar återkoppling och samtal. I samtalen kommer också idéer fram, om hur man kan arbeta med faktorer som hindrar arbetet.Betygsdiskussioner påverkar kreativiteten hos eleverna och är ett hinder, i sammanhanget för en meningsfull utvecklingsprocess.

Författare

Anita Elgeland

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..