Blir Sverige e-myndigt? En studie om arbetet mot 24-timmarsmyndighetsvisionen
Systemteknik24-timmarsmyndighetTillgänglighetAnvändbarhetDelaktighetFunktionalitetELON-projektetMigrationsverketSystemteknik
Vi lever i ett samhälle som genomgår stora förändringar på alla områden. Begreppet 24-timmarsmyndighet eller e-government är något som flera statsförvaltningar i världen liksom i Sverige redan har börjat arbeta mot. Den grundläggande idén med 24-timmarsmyndighet är att myndigheten ska vara i medborgarens tjänst, det vill säga erbjuda en bra service till medborgarna, öppenhet och insyn i sin verksamhet. Tillgängligheten är en av principerna för bra service. Migrationsverket är en av myndigheterna i den svenska förvaltningen som har börjat arbeta mot det idealet. I vår uppsats använder vi oss av ELON-projektet på Migrationsverket där vi genom att studera användbarheten i en nyinförd webbtjänst undersöker hur denna webbtjänst påverkar Migrationsverkets tillgänglighet. I vårt forskningsarbete kom vi fram till att det finns flera faktorer som är avgörande för tillgängligheten. Uppsatsen berättar om hur de faktorerna står i relation mot varandra och vad en myndighet kan göra för att förbättra sin tillgänglighet i 24-timmarsmyndigfhetsanda. Den här uppsatsen har ambitionen att, genom att beskriva hur en svensk myndighet arbetar mot visionen 24-timmarsmyndighet, ge svar på frågan: Blir Sverige e-myndigt?