Sök:

Bilstaden

om bilismens konsekvenser för stadens gaturum


Den här uppsatsen skrivs mot bakgrund av dels att det pågår en stark urbanisering världen över, dels att bilismen har blivit en fråga om hållbara resurser. I syfte att ge ökad förståelse för varför dagens städer ser ut som de gör beskrivs bilismens genombrott i Sverige, och de förändringar som detta har inneburit för stadens gaturum och för fotgängarens upplevelse av gaturummet.Med hjälp av relevant litteratur skildras hur bilen, mer eller mindre ohämmat, på ett relativt hänsynslöst sätt tar plats i staden. När ett hierarkiskt trafikledssystem blir norm breddas körbanorna, byggnader rivs och gaturummen löses upp. Fotgängare och cyklister tvingas bort från gatorna till separerade gång- och cykelvägar. Resultatet blir sålunda ökad framkomlighet för bilismen på bekostnad av andra trafikanter.Genom en fallstudie av Nobelvägen i Malmö undersöks i ord och bild vilka konsekvenser bilismens genombrott har fått för upplevelsen av gaturummet sett ur fotgängarens perspektiv. Bl a konstateras att den ökade mängden biltrafik ger upphov till buller vilket i sin tur skapar stress, hindrar samtal och dränker ljud som annars hade kunnat bidra till en mer positiv upplevelse. Med stöd av miljöpsykologiska teorier görs troligt att den allé längs Nobelvägen som försvann under senare delen av 1950-talet hade kunnat minska den stress som fotgängaren utsätts för.

Författare

Kalle Magnér

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..