Sök:

Betygshistorik

en litteraturstudie i hur det svenska betygsystemet förändrats sedan tidigt 1900-tal


Denna uppsats undersöker, kronologiskt beskriver och analyserar hur betygen utvecklats och förändrats för den svenska grundskolan och dess föregångare samt gymnasieskolan sedan tidigt 1900-tal. Detta genom att ställa frågorna hur betygssystemets kronologiska utveckling ser ut, vilka faktorer som kan ha bidragit till utvecklingen samt vad det finns för likheter respektive skillnader mellan de olika betygssystemen. Metoden är kvalitativt litteraturstudium med fenomenografisk forskningsansats, som syftar till att undersöka differensen mellan vad något är och vad det uppfattas vara. Uppsatsen börjar med en historisk inblick i det absoluta betygssystemet där betygssystemet var sjuskaligt från årskurs ett och tanken att kunskapen överfördes från lärare till elev var gällande. På detta följde det relativa betygssystemet som var femskaligt, sattes efter en normalfördelningskurva och avvikelser var tvungna att motiveras och undersökas. Till sist kom det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet med tre- eller fyrgradig betygsskala som infördes rullande på grundskolan och gymnasiet. Skillnaderna är många, främst estetiska men det finns en tydlig utveckling gällande anvisningar i betygsbedömningsskedet. Likheterna framstår främst gällande det absoluta och relativa betygssystemet och Frits Wigforss förslag från 1942 gällande betyg efter en normaliseringskurva. Denna kurva kom att stå som modell för den kurva som användes vid betygssättning under det relativa betygssystemets levnadstid. De faktorer som bidragit till utvecklingen kan sammanfattas som, bedömningssvårigheter, motivationsbrist, urvalsfaktor och samhällets utveckling, demokratisering och industrialisering.

Författare

Maria Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..