Sök:

Betygsfrågan i dagspressen

En studie om debatten om betyg och bedömning i svenska dagstidningar mellan åren 2000?2008

I följande arbete har jag studerat betyg och bedömning i den svenska dagspressen mellan åren 2000-2008. Till arbetet har jag valt cirka 100 tidningsartiklar från den svenska dagspressen. Syftet med arbetet var att undersöka olika uppfattningar om betyg och bedömning som kommer till tals i dagspressen. Jag har ett stort intresse av att lägga fokus på debatten kring betyg och bedömning i den samhälliga diskussionen i dagstidningarna som sällan beskrivits så omfattande i den formella politiken i regeringen eller riksdagen. I arbetet har jag kommit fram till att det förekommer olika uppfattningar om betyg och bedömning. Dessa åsikter är viktiga att belysa för att se på frågan ur olika infallsvinklar. Förutom en analys av debattartiklar i dagspressen har jag studerat litteratur om betygsfrågan. I litteraturen har jag använt mig av teorier om betyg och bedömning som pedagoger och betygsexperter beskrivit utförligt. En del betygsteoretiker har visat brister i skolan och givit förslag för att åtgärda de brister som finns i dagens betygssystem.

Författare

Arash Hassanpour

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..