Sök:

Besparingar och stora barngrupper

en kvalitativ studie av pedagogers arbetsmiljö i en förskola


Denna uppsats är en analys av pedagogers arbetsmiljö i en förskola i Luleå Kommun. Bakgrunden till denna studie är medias uppmärksammande om stora barngrupper och arbetsbelastning. Det finns därmed en förförståelse för den rådande arbetssituationen, där arbetsbelastning, besparingar och stress är frågor som tas upp i studien. Trots att det redan är uppmärksammat att arbetsbelastning finns i förskolan är studiens syfte är att få en övergripande bild över pedagogernas arbetssituation, genom att studera både psykiska och sociala faktorer som kan ha påverkan på hur arbetsmiljön ser ut i sin helhet. Studien utgår ifrån kvalitativ metod. Den empiriska delen består av fem intervjuer för att få några pedagogers tankar och åsikter om förskolan och dess miljö samt faktorer som kunde ha inverkan på arbetsmiljön. Den teoretiska ansatsen presenteras genom teorier och begrepp, såsom organisation och grupp men även olika arbetsmiljöfaktorer. Mina frågeställningar blev: Hur ser arbetssituationen ut? Vad finns det för arbetsbelastning? Vilka besparingar har vidtagits? Hur påverkas verksamheten? Utöver detta ville jag se vilka förändringar som kunde göras i miljön. Resultatet visade att det finns delar där arbetsmiljön är god i den utvalda förskolan, de hade en känsla av delaktighet och inflytande men även ett samarbete och en god relation till sin chef. Det fanns dock hög arbetsbelastning, både i form av de stora barngrupperna men även genom andra arbetsuppgifter som inte hanns med i och med det höga barnantalet. Trots att de kände att de hade en kontroll över sin arbetssituation så hade många av intervjupersonerna en känsla av stress. Pedagogerna hade dock förslag på förändringar, bland annat genom att minska barngrupperna men även att ändra praktiska saker, såsom lokaler och material, som de trodde kunde bidra till en förbättrad miljö i sin helhet.

Författare

Frida Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..