Sök:

Barns upplevelser på en röntgenavdelning samt icke-farmakologiska metoder som användes vid röntgenundersökning av barn

En systematisk litteraturöversikt


Den tekniska miljön på en röntgenavdelning kan orsaka oro och ångest för ett barn. Den stora maskinen, den smala, hårda sängen/britsen, trånga utrymmen, hamrande ljud, blinkande lampor och åsynen av nålar för kontrastinjektion kan upplevas som skrämmande. Det krävs kunskap om barns egenskaper, omvårdnadskompetens och extra tid för förberedelse för en röntgensjuksköterska för att utföra en lyckad undersökning. Syftet med denna studie var att studera barns upplevelser på en röntgen avdelning och vilka icke-farmakologiska metoder som används i en röntgenundersökning. Två frågeställningar användes för att nå detta: Hur upplever barn en röntgen undersökning? Vad finns det för icke-farmakologiska metoder som hjälper till att lyckas med undersökning av barn på röntgenavdelning? Studien genomfördes som en systematisk litteraturöversikt med hjälp av sex av Goodmans sju steg och den aktuella forskningen genomsöktes i tre databaser samt genom manuell sökning. Femton artiklar sorterades genom att likheter och olikheter söktes och sammanställdes. Resultatet visar att barnen upplever känslor av oro, ångest och rädsla i olika intensitet vid olika undersökningsmoment. Det finns dock alternativa metoder som visades sig vara effektfulla att använda för att lugna barnpatienter. Dessa är lekterapi, övning, distraktion strategier, Kognitiv Beteende Terapi (KBT), hypnos och musik.

Författare

Michelle Budaden

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..