Sök:

Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv


Abstract Hansen, Caisa och Wohlert Karolina (2012). Barns kommunikation i den fria leken ur ett genusperspektiv. Malmö högskola: Lärarutbildningen Detta examensarbete kommer att handla om kommunikationen ur ett genusperspektiv i en grupp av 4- och 5-åringar i den fria leken. Frågeställningar som besvarades är följande: Hur kommunicerar pojkar med varandra under den fria leken? Hur kommunicerar flickor med varandra under den fria leken? Hur kommunicerar flickor och pojkar med varandra i blandad grupp under den fria leken? I tidigare forskning beskriver vi hur ett barn tidigt lär sig vilket kön de tillhör och hur barn tidigt har en tendens att välja lekkamrater av samma kön. På förskolorna väljer pojkarna att leka med bilar, flygplan, dinosaurier medan flickorna väljer dockor och verklighetslekar. I leken utvecklar barnen sin fantasi, kreativitet, motoriken och det sociala samspelet. Hela tiden sker det kommunikation och när inget händer så är det en kommunikation ändå, en så kallad tyst kommunikation. Vi har använt oss av kvalitativa metoder, så som att skriftligt observera och videofilma barnen i deras lek på en förskola. Vi har informerat föräldrarna på avdelningen om vad vi gjort på deras barns förskola då föräldrarna är intresserade av att vara insatta i sina barns utveckling. Det vi har fått fram utifrån resultatet är att det skiljer sig i leken och kommunikationen beroende på om flickorna och pojkarna leker var för sig eller i blandad grupp. Pojkarna leker mer stökiga lekar och använder sin fantasi mera, medan flickorna leker mer lugna och vardagliga lekar om sådant de varit med om. Språket och kommunikationen har också en stor inverkan i leken då flickorna pratar ?vuxet? och uppländska medan pojkarna mörkade sina röster. Vi märkte också att flickorna i större utsträckning har längre samtal i leken medan pojkarna har mer korta samtal och gör mer ljud ifrån sig.

Författare

Caisa Hansen Karolina Wohlert

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..