Barnens samtal i den fria leken på förskolan
Arbetet är inriktat på förskolebarnens samtal i den fria leken. Syftet med arbetet är att synliggöra vad som sker i kommunikationen mellan barn i deras lek. Ontologiskt ses barnens lek som återspegling av deras världsuppfattning. Kunskap om den kan erhållas genom att iaktta. Den epistemologiska hållningen är empiristisk. Den kommunikation som studeras är socialt konstruerat av barnen. Det socialkonstruktivistiska perspektivet har valts som forskningsperspektiv i vår undersökning. Data som insamlats är av kvalitativ karaktär. Datainsamlingen har skett genom såväl löpande observationer som videoinspelningar. Totalt har 37 barn i åldern 3-5 år ingått i undersökningen som omfattat 20 lekaktiviteter. Resultaten sammanfattas med 8 ledord där huvudvikten ligger på reproduktion, social positionering, uppmärksamhet och kroppsspråk. Vår analys baseras på P-J. Ödman (2004) och S. von Gegerfelt (2012).