Sök:

Barnen i asylförskolan

en utmaning


Syftet med vår undersökning var att belysa de asylsökandes situation i asylförskolan utifrån förskollärarnas, kommunens och Migrationsverkets perspektiv. Vi ville också se hur de olika instanserna, som ansvarar för asylförskolans verksamhet, samarbetar. Enligt svensk förordning har alla barn till asylsökande rätt till förskola precis som andra barn bosatta i Sverige. Enligt läroplanen för förskolan så ska pedagogerna ta hänsyn till alla barns behov och i de fall barnet har ett annat modersmål än svenska ska han eller hon få möjlighet att utveckla detta. För att genomföra vår undersökning har vi intervjuat två förskollärare som arbetar med asylsökandes barn, vi har intervjuat rektor och ledningsresurs för en asylförskola och även en tjänsteman på Migrationsverket. Frågorna till dessa personer har i stora drag handlat om varför vi i Sverige har förskola för asylsökandes barn, Migrationsverkets uppdrag och samarbete med asylförskolan och hur det pedagogiska arbetet i asylförskolan ser ut. Av vårt resultat har vi bland annat kunnat dra slutsatsen att pedagogerna har en stor utmaning i arbetet med dessa barn då de med begränsade språkliga resurser på bästa sätt ska ge barnen en god tillvaro i förskolan. Där ska de ges möjlighet att utveckla och bibehålla både sitt eget modersmål och kultur, som varierar bland barnen i asylförskolan, och även kunna utveckla det svenska språket och få en förståelse för hur det svenska samhället ser ut.

Författare

Camilla Eliasson Maria Lehto

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..