Avhopp i nätbaserade högskolekurser - betydelsefulla faktorer ur studenters och lärares perspektiv
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyAvhoppsfaktorerDialogDistanskursKursstrukturLärplattformNätbaserad undervisning och transaktionell distans
Syftet med uppsatsen var att ur ett pedagogiskt perspektiv utveckla mer kunskap
kring vad som kan föranleda avhopp i nätbaserad utbildning och hur relationen
till utbildningskontexten ser ut. Det empiriska materialet utgörs både av
intervjuer med lärare och studenter. Både studenter och lärare kom från
nätbaserade kurser i tre olika ämnen. Dessutom genomfördes en observation av de
lärplattformar som användes i kurserna med avseende på den kommunikation som
hade ägt rum. Studenterna som intervjuades var dels sådana som funderat på
avhopp men också de som hoppat av. Till studenterna ställde jag frågor kring
kurssituationen och deras tankar kring avhopp och använde mig av frågeteman,
där jag hämtade inspiration från tidigare gjorda studier om avhopp för att
hitta lämpliga teman. Lärarna fick berätta om sina tankar dels kring hur de
strukturerat upp sina kurser men också hur de såg på avhopp. Slutligen
jämfördes alla tre aspekter: observationen, studenters och lärares svar.
Resultatet visade att fenomenet avhopp var mångfacetterat och att det går att
undersöka detta vidare ur flera olika perspektiv. Dialogen var av stor
betydelse för avhopp, dock såg behoven olika ut. Det visade sig att både
oerfarna och erfarna studenter hade behov av dialog och samarbete med andra. I
denna studie var det inte självklart att erfarna studenter skulle vara mer
självgående än andra. Både studenter och lärare tycktes vara överens om att det
förelåg en attityd om att nätbaserade kurser var en enklare variant jämfört med
campuskurser.