Automatiseringens m?ngsidiga p?verkan p? f?rs?rjningsst?d - Socialsekreterares upplevelser av en socialtj?nst i f?r?ndring
Automatisering inom socialtj?nsten aktualiserar en diskussion om hur teknikens p?verkan p? m?nniskobehandlande organisationer ska f?rst?s. Den r?dande diskussionen inom forskningen ?r delad, d?r automatiseringen b?de beskrivs bidra till enhetliga och mer r?ttvisa bed?mningar samtidigt som andra menar att den hotar det professionella handlingsutrymmet och d?rmed kan utmana den individuella behovspr?vningen. Den teknologiska utvecklingen v?lkomnas av kommuner och regioner och beskrivs som en n?dv?ndighet f?r att m?ta framtida behov. Inom f?rs?rjningsst?d har en rad kommuner inf?rt en automatisering som inneb?r att ?terans?kningar av ekonomiskt bist?nd hanteras av en digital kollega. Studien ?mnade att
unders?ka socialsekreterares upplevelser av implementeringen av den digitala kollegan och det empiriska underlaget grundade sig i kvalitativa intervjuer med sex socialsekreterare p? f?rs?rjningsst?dsenheter i en svensk kommun. Det empiriska materialet genomgick en tematisk analys f?r att sedan analyseras och diskuteras utifr?n begreppet street-level bureaucracy, (svenska: gr?srotsbyr?krati) f?r att belysa socialsekreterarnas upplevelser av hur automatiseringen har p?verkat deras arbete. Studien visade att automatiseringen ledde till vissa m?jligheter, men ocks? nya utmaningar som socialsekreterarna beh?vde hantera i och
med att automatiseringen ?ven p?verkade hur organisatoriska m?l, riktlinjer och f?rh?llningss?tt formulerades.