Sök:

Attityder till studier och övertygande kommunikation som motivator - för ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier


Hur ungdomar kan motiveras till att återuppta sina studier efter avhopp från gymnasieskolan har legat till grund för denna undersökning som genomfördes i samarbete med Länsstyrelsen i Norrbotten. Syftet var att kartlägga attityder och intentioner vad det gäller studier hos ungdomar som avbrutit sina gymnasiestudier. Den erhållna kunskapen kunde sedan användas som ett underlag för att lägga fram förslag om vad skolan kunde göra för att försöka förhindra avhopp och motivera unga till att återuppta sina studier. En undersökningsmetod utformades med hjälp av Theory of Reasoned Action (TRA) av Fishbein och Ajzen, samt olika utredningar. Tretton intervjuer genomfördes med ungdomar som hade valt att avbryta sina gymnasiestudier under åren 2002 och 2003 i en mindre och en större kommun i Norrbotten. Intervjuerna fokuserades på ungdomarnas attityd till skolan och studier, samt hur de kunde ha påverkats av omgivningen inför beslutet att avbryta studierna. Vissa gemensamma nämnare fanns för avhopp, dessa var individens attityd till studier samt individens tankar om omgivningens attityd till studier. Avgörande faktorer för avhopp var dock individuella. Nyckelfaktorer angående hur man kunde motivera ungdomarna till studier visade sig till stor del ligga i bemötandet från skolans sida, information från och kontakt med skolpersonal togs upp som viktigt i intervjuerna. Det antogs därför att en bättre kontakt mellan skolpersonal och elever kan bidra till en ökad möjlighet att påverka ungdomar som funderar på att avbryta sina studier till att fortsätta studera. Ungdomens egna förslag bör beaktas för att skolpersonal och ungdom därefter tillsammans försöker samarbeta. Det ansågs även viktigt att informera ungdomar som avbryter sina studier om hur de skall gå tillväga om de vid ett senare tillfälle vill återuppta sina studier.

Författare

Helen Laestadius Karen Segersten Hansen

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..