Sök:

Att vara lärare till elev med diabetes

Kunskap, oro, trygghet och ansvar


Diabetes typ1 är en av de vanligaste kroniska sjukdomar hos barn och är en allvarlig sjukdom som hela tiden kräver god kontroll och egenvård. Eftersom barnet tillbringar en stor del av dagen i skolan behöver egenvården fungera bra även där. Som lärare kommer man troligtvis att möta elever som har eller insjuknar i diabetes typ 1. Syftet Var att ta reda på om lärare anser att de har tillräcklig kun- skap om diabetes för att kunna vara delaktig i dess egenvård samt hur de får kunskap och informat- ion om diabetes. Jag ville även ta reda på om de upplever oro kopplat till elevens sjukdom och oro kring ansvarstagandet i samband med elevens egenvård. Följande frågeställningar har använts: Hur upplever lärare det medicinska ansvaret i mötet med elever med diabetes? Vad orsakar oro respek- tive skapar trygghet hos lärare till elev med diabetes? Hur ser lärarna på sin egen kunskap om diabe- tes, anser de sig ha tillräcklig kunskap? Hur har lärarna fått information och kunskap om diabetes? Insamling av data har skett genom skriftliga kvalitativa intervjuer via e-post och litteraturstudie. Re- sultatet visar att kunskapen om diabetes är viktig. När Lärarna har den kunskap som de anser sig be- höva i arbetet med eleven med diabetes leder det till ett tryggare arbete och först då uppfattar de sin kunskap som tillräcklig. Okunskap tillsammans med rädsla för akutsituation är de faktorer som skapar oro hos lärarna. Undersökningen visar på tre källor som lärarna anger som informatörer: från föräldrar, eget initiativ och genom erfarenhet eller bekantskap.

Författare

Jasmine Herhold

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..