Sök:

Att vara eller icke vara 2.0

Studenters självpresentation i sociala medier


Studenter har ofta som ma?l att fa? ett arbete efter avslutade studier och med ho?g konkurrens pa? arbetsmarknaden skulle personal branding, personligt varuma?rkesbyggande, i sociala medier kunna vara ett bra hja?lpmedel fo?r att fa? ett arbete. Men hur ma?nga utnyttjar egentligen detta? Uppsatsens syfte a?r att belysa denna kombination. Fra?gesta?llningen handlar om hur studenter inom olika yrkesomra?den upplever och hanterar presentationen av sig sja?lva i sociala medier. Vi underso?kte ocksa? hur studenter reflekterade o?ver olika publiker och roller pa? sina sociala medier och hur de ta?nkte kring det de publicerade. Vi var ocksa? intresserade av hur de sa?g pa? den pa?verkan som inneha?llet pa? deras sociala medier kunde ha pa? eventuella framtida arbetsgivare.Studiens teoretiska ramverk utga?r fra?n Erving Goffmans teori om sja?lvpresentation, ocksa? kallad impression management. Teorin handlar om hur man genom olika handlingar fo?rso?ker pa?verka vilken bild som andra ska fa? av en sja?lv. Vi presenterade ocksa? de teorier som finns om personal branding. Impression management och personal branding ja?mfo?rdes sedan fo?r att underso?ka skillnader och likheter. Impression management visade sig vara mer eller mindre omedvetna och vardagliga handlingar fo?r att pa?verka den bild som presenteras av en sja?lv. Personal branding a?r medvetna strategier fo?r att na? olika ma?l, ofta karria?rma?ssiga.Underso?kningen a?r genomfo?rd med en kvalitativ metod. Vi har intervjuat 16 studenter fra?n fyra olika a?mnesomra?den pa? Karlstads universitet. Studenterna fra?n de olika a?mnesomra?dena kommer troligtvis att so?ka arbete pa? arbets- marknader med olika ho?g konkurrens och var da?rfo?r extra intressanta att ja?mfo?ra.Utifra?n resultatet av denna studie delade vi in respondenterna i tre olika grupper utifra?n hur stor bena?genheten var att bygga sitt eget varuma?rke pa? sociala medier.De slutsatser som vi kom fram till var att studenter tycker det a?r viktigt att visa upp en fo?rdelaktig bild av sig sja?lv pa? sociala medier, na?got de ofta go?r omedvetet. De reflekterar heller inte sa? ho?g grad kring de olika publiker som finns pa? deras sociala medier. Till sist tror ma?nga att en potentiell arbetsgi- vare underso?ker deras sociala medier i rekryteringssyfte. Fo?r en del studenter inneba?r detta att de i framtiden kommer att a?ndra inneha?llet pa? deras sociala medier fo?r att fo?rba?ttra sina chanser fo?r en ansta?llning. 

Författare

Linnea Hjelm Andersson Erika

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..