Sök:

Att uppfatta och exploatera entreprenöriella möjligheter

en skillnad mellan akademiska och icke-akademiska entreprenörer


Den första delen i entreprenörskapsprocessen handlar om att uppfatta och exploatera entreprenöriella möjligheter. Det är något som entreprenöriella individer kan utveckla. Frågan är om en akademisk utbildning kan påverka utvecklingen av en entreprenöriell individs förmåga att uppfatta och exploatera möjligheter. Kommersialiserad forskning anses ofta spela rollen av stora nav i samhällsekonomin. Därför är det intressant att se om forskaren som entreprenör arbetar på samma sätt som icke akademiska entreprenörer gör. Vad bör man göra för att underlätta kommersialiseringen av forskningen, utifall det föreligger skillnader? Denna studie skall vara en början för att besvara dessa frågor. I studien intervjuas bland annat två personer som arbetat i sammanlagt ett 40-tal år med de båda typerna av entreprenörer. Detta för att se vilka skillnader de kunna identifiera.

Författare

Lech Kaniuk

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..