Att sticka ut i mängden - En studie av tekniker för variation av instansierade modeller
Trots den senaste tidens hårdvaruutveckling är realtidsrendering av stora
folkmassor fortfarande ingen trivial uppgift. Denna uppgift beskrivs som crowd
rendering. Effektiv crowd rendering bygger ofta på instansiering, men
instansiering kommer med ett problem, det skapar kloner. Denna uppsats syftar
till att undersöka och utvärdera ett antal tekniker som används för att skapa
mångfald för instansierade modeller. Dessa tekniker kommer tillsammans att
kallas varierad instansiering. Ett annat mål är att avgöra hur många modeller
som behövs för att varierad instansiering skall betala sig i jämförelse med
icke- instansierad utritning. Metoden som används är att mäta tiden för varje
uppdatering på GPU för varje teknik med hjälp av ett mätinstrument. Varje
teknik har implementerats i en applikation som skapats speciellt för detta
ändamål. Analysen av mätningarna resulterade i tre kategorier. Kategorierna är
GPU procentuell arbetsbörda stigande för instans avtagande för polygon,
sjunkande för instans avtagande för polygon och jämn för instans och polygon.
Antalet instanser som behövs för varierad instansiering skall betala sig i
jämförelse med en icke- instansierad utritning bestämdes till någonstans mellan
100 och 300 modeller, beroende på antalet polygoner.