Sök:

Att skapa tillit - i mötet mellan närstående och sjuksköterska


Att skapa tillit är ett fenomen som är individuellt för alla människor. Tillit skapandet i mötet mellan sjuksköterska och närstående bygger bland annat på kommunikation, empati och etik. Syftet med studie är att få förståelse för vad som skapar tillit i mötet mellan sjuksköterska och närstående. Metoden som använts är en kvalitativ litteraturstudie. Resultatet visar att omvårdnad inte bara bygger på de tekniska bitarna där sjuksköterskan enbart går in för att bota, den involverar även ett synsätt där man ser människan som helhet och inte som ett objekt eller projekt. För att se människan som en helhet behövs lyhördhet, tro och hopp, en hjälpande och förtroendefull relation och möjligheter till att uttrycka positiva och negativa känslor. Watson som är den teoretiska referensramen i litteraturstudien menar att omvårdnad är väsentlig för människan överlevnad, utveckling och växt. I diskussionen framkom att sjuksköterskor hela tiden behöver vara öppna för förändringar och alltid ha ett reflekterande sätt i de möten de upplever i sin profession. Anledningen till att tillit har stor betydelse i mötet mellan människor beror på att finns det ingen tillit till livet, dess omgivning och systemet, finns det heller ingen grund att stå på.

Författare

Lena Parkkinen Anna Pedersen

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Hälsa (HAL)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..