Att skapa tillit - i mötet mellan närstående och sjuksköterska
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceTillitNärståendeSjuksköterskaMötetKommunikationEmpatiEtik
Att skapa tillit är ett fenomen som är individuellt för alla människor. Tillit
skapandet i mötet mellan sjuksköterska och närstående bygger bland annat på
kommunikation, empati och etik. Syftet med studie är att få förståelse för vad
som skapar tillit i mötet mellan sjuksköterska och närstående. Metoden som
använts är en kvalitativ litteraturstudie. Resultatet visar att omvårdnad inte
bara bygger på de tekniska bitarna där sjuksköterskan enbart går in för att
bota, den involverar även ett synsätt där man ser människan som helhet och inte
som ett objekt eller projekt. För att se människan som en helhet behövs
lyhördhet, tro och hopp, en hjälpande och förtroendefull relation och
möjligheter till att uttrycka positiva och negativa känslor. Watson som är den
teoretiska referensramen i litteraturstudien menar att omvårdnad är väsentlig
för människan överlevnad, utveckling och växt. I diskussionen framkom att
sjuksköterskor hela tiden behöver vara öppna för förändringar och alltid ha ett
reflekterande sätt i de möten de upplever i sin profession. Anledningen till
att tillit har stor betydelse i mötet mellan människor beror på att finns det
ingen tillit till livet, dess omgivning och systemet, finns det heller ingen
grund att stå på.