Sök:

Att skapa mening och en värdefull tillvaro då man är frihetsberövad


I denna undersökning har vi med utgångspunkt från den ständigt aktuella debatten omungdomsvård och de regler, maktrelationer och behandlingsformer som finns inom svensksocialtjänst, försökt att söka förståelse för hur ungdomar som är frihetsberövade hanterar sinsituation. Fokus är riktat mot unga som är placerade på ungdomshem och hur de konstruerarsin identitet och formar sitt liv under sin frihetsberövning. För att fördjupa oss i detta har vigrundat arbetet i socialkonstruktionistisk teori samt Foucault och Goffman. Utifrån dessateorier har observationer och djupintervjuer med personal och ungdomar utförts på ettungdomshem i en större stad i Sverige. Dessa intervjuer har sedan analyserats med hjälp avdiskurspsykologin och socialkonstruktionismen för att söka förståelse för hurmaktstrukturer, maktrelationer och subjektspositioner framträder i en sluten miljö somungdomshem. Tidigare forskning på detta område är huvudsakligen kvantitativa studier somsällan utgår ifrån ungdomarnas som individer utan som en generell grupp. Vår studie visaratt ungdomarna har mycket olika sätt att konstruera sin tillvaro som frihetsberövade. Ävenmakt uppfattas på mycket olika sätt, både hos ungdomar och hos personal. Detta behandlarvi med utgångspunkt i teorin och den tidigare forskningen i vår slutdiskussion.

Författare

Lova Johansson Anna Nilsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..