Sök:

Att minnas mer och bättre - effekten av genomförande av strukturerad själv-intervju (SSI) på barns vittnesmål

Självinterjuformulär administrerade kort efter en händelsehar visats ge god effekt på vittnens minnen. I denna studie undersöks hurstor effekt användandet av självintervjuformuläret SSI (strukturerad självintervju)har på barns minne, samt vilka förklaringar som kan ligga bakomeffekten av SSI. Data från en tidigare studie - där barn i åldrarna 11-12 årdeltog i ett experiment - kodades och analyserades med hjälp avvariansanalys. Resultatet visade att deltagare som genomfört SSI mindesstörre mängd information totalt, med samma korrekthetskvot. Nytillkommeninformation hade lägre korrekthetskvot än repeterad, men bör ändå tas ibeaktande då andelen var hög. Med SSI följde en ökad mängd felaktiginformation, vilket vägs upp av fördelarna med ökad korrekt information.

Författare

Sofie Alm Eli Linderholm

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..