Sök:

Att likna sina konkurrenter, ett medvetet val eller ett säkert kort?

- En studie av fyra caféer i en mellansvensk stad


ABSTRAKTTitel:Att likna sina konkurrenter, ett medvetet val eller ett säkert kort? - En studie av fyracaféer i en mellansvensk stad.Nivå:C-uppsats i ämnet företagsekonomi.Författare:Sofie Forsberg och Emilia Ohlsson.Handledare:Per-Arne Wikström.Datum:2012-05-20.Syfte:Runt torget i en mellansvensk stad finns cirka 10 caféer på en relativt liten yta. Hur kanalla dessa caféer gå runt utan att något av dem skiljer sig märkbart från de andra? De fyracaféer som valts ut till denna uppsats är näst intill identiska när det gäller meny och inredningoch ändå har de alla funnits i flera år. Syftet är att studera och undersöka den likhet som tycksfinnas mellan konkurrerande caféer idag.Metod:Detta arbete består av en kvalitativ studie som är baserad på intervjuer och ett antalsnabbfrågor som besvarats av människor som befunnit sig på den aktuella stadensshoppinggata. En induktiv metod har använts vilket innebär att vi samlat in empiriskt materialoch sedan sökt teorier kring detta.Resultat & slutsats:Under studiens gång har det visat sig att caféerna valt att följa ett vinnandekoncept men att det är ett medvetet val och inte ett val gjort av osäkerhet eller på grund avdålig erfarenhet. De vill erbjuda det kunderna efterfrågar och har uppfattat att det är dettakoncept som tilltalar kunderna. Marknaden för denna typ av caféer är inte mättad och detta ikombination med caféernas centrala läge gör att de inte behöver marknadsföra sig i någon4större utsträckning eller diffirentiera sig från de andra caféerna då de ligger på en plats där deär lättillgängliga och då konceptet till största del tycks vara det kunderna efterfrågar.Förslag till fortsatt forskning:Denna uppsats begränsas till att endast beröra fyra caféer som ärbelägna kring ett centralt torg i en mellansvensk stad. En anledning till detta är att arbetetskulle bli för omfattande och det skulle vara svårare att dra slutsatser om fler caféer var med istudien. I kommande studier där mer tid finns att lägga ned på uppsatsen skulle det dock varaintressant om fler caféer kunde studeras, detta för att se om resultatet skulle bli detsamma delsi den studerade staden men även i andra kommuner runt om i Sverige.Uppsatsens bidrag:Genom att ta del av detta arbete blir läsaren informerad om hurefterfrågan bland caféegästerna ser ut, vad de saknar, vad de föredrar av det som idag redanexisterar och hur caféägarna tänker kring sin verksamhet och sitt val av strategi. Detta kan varaen hjälp på vägen för den som är intresserad av att starta ett café idag.Nyckelord:Marknadsföring, positionering, strategi, läge, rykte

Författare

Sofie Forsberg Emilia Ohlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..