Sök:

Att lära sig att lära, eller förstå varför jag inte
förstår!

en metod till förbättrat lärande med hjälp av
symboler och självreflektion


Arbetes syfte var att eleverna med hjälp av våra symboler och självreflektion skulle få ökad förmåga att se var de stannar upp i sitt lärande och ta sig vidare efteråt. Slutmålet var att de skulle lära sig att lära och i förlängningen kunna uppnå bättre studieresultat. Arbetet genomfördes vid en gymnasieskola i Norrbotten. Vi utgick från forskningen som menar att alla elever är utvecklingsbara och själva kan påverka sitt lärande. Stödet för genomförandet av utvecklingsarbetet fanns i läroplanen som vill få eleverna att tro på sina egna möjligheter att utvecklas. Det var elevernas egna upplevelser av sitt lärande som var intressant och vi använde därför en kvalitativ ansats. Eleverna förde loggbok där de nyttjade sig av symbolerna för att identifiera var de stannade upp och hur de tog sig vidare i studierna. Som komplement till loggboken intervjuades ett urval av eleverna. Resultatet av utvecklingsarbetet blev övervägande positivt. Flertalet elever menade att de lärt sig identifera sina egna hinder i lärandet, att de lärt sig se lösningar för att ta sig vidare, lärt sig att lära och i förlängningen fått ett bättre studieresultat.

Författare

Hanna Johansson Rolf Lantto Sive Lindmark

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..