Sök:

Att fo?renkla sitt la?tskrivande med kreativa ramar

skriftlig reflektion inom sja?lvsta?ndigt, konstna?rligt arbete


Jag ser mig prima?rt som artist och la?tskrivare. Det ha?r projektet pa?bo?rjades i en o?nskan att uto?ka, fo?rba?ttra och fokusera mitt musikaliska material och mitt artisteri. Jag tog avstamp i na?gra musikaliska influenser fra?n Mellano?stern och Sydo?steuropa och la?t de fa?rga mig i skrivandet av sju nya la?tar. Fo?rutom dessa influenser hade jag ocksa? ma?lsa?ttningen att skriva pa? svenska som en ram fo?r det kreativa arbetet. En tredje begra?nsning var att jag besta?mt att skriva flera la?tar pa? fo?rha?llandevis kort tid. La?tarna jag skrev blev huvuddelen av materialet till en konsert som jag hade den 2 april pa? Kungl. Musikho?gskolan tillsammans med bandet Bistrovagnen. Efter den mixade jag ljud, klippte bild och gjorde tva? live-musikvideor fo?r att kunna visa upp min musik. Dessa filmer utgo?r den huvudsakliga dokumentationen av projektet.Under arbetet med la?tar, arrangemang och konsert do?k nya reflektioner upp. Det var insikter om hur kreativiteten i la?tskrivningsarbetet pa?verkas av sja?lvvalda och ofrivilliga ramar. Fra?gor om vad det a?r att la?ta sin musik fa?rgas av andras kom ocksa? upp, liksom hur valet av spra?k i en la?ttext pa?verkar det musikaliska.

Författare

Gabriella Hansson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..