Sök:

Att bilda opinion

En studie av fackförbundet Kommunal och deras opinionsbildning


Uppsatsen underso?ker fackfo?rbundet Kommunal som en opinionsbildande akto?r. Utga?ngspunkten a?r att det fra?mst a?r massmedier som a?ger dagordningsmakten i samha?llet. Mediestrategier a?r da?rfo?r en viktig del av det opinionsbildande arbetet. Med hja?lp av gestaltningsteori beskriver vi villkoren fo?r samspelet mellan Kommunal och den svenska storstadspressen. Ett centralt tema a?r hur ba?de fackfo?reningen och journalister tolkar och ramar in verkligheten. Under de 100 a?r som Kommunal funnits har fo?rutsa?ttningar fo?r opinionsbildning fo?ra?ndrats, under de senaste trettio a?ren har dels de socialdemokratiska tidningarna blivit allt fa?rre och dels har arbetarro?relsen generellt fo?rsvagats. Men med medvetna mediestrategier kan Kommunal na? medialt genomslag. Vi har dock sett att Kommunals arbete allt mer anpassas till mediernas format och vinklingar och att fo?rbundets tolkningar och perspektiv da? riskerar att hamna i skymundan. I va?r studie har vi intervjuat Rasmus Korsvall som a?r ansvarig fo?r PR och opinionsbildning pa? Kommunal samt genomfo?rt en inneha?llsanalys av pressmeddelanden och material fra?n dagspressen under perioden 1 januari 2010 till och med 30 juni 2011. Fokus har legat pa? Kommunals kampanj ?Alla andra ha?mtar tidigt?.

Författare

Karin Granholm Linnea Kallberg

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Kultur, samhälle, mediegestaltningFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..