Sök:

Användbarhet och kvalitet

en utvärderande studie av en webbtjänst


Tjänster på internet är inget nytt begrepp. Det finns otaliga leverantörer av olika typer av tjänster, onlinebutiker, och portaler. När man skapar webbtjänster kan det vara svårt att förutse hur de kommer att användas när det lanserats. I tiden mellan idé och färdig produkt finns sällan utrymme att prioritera design av god användbarhet. God användbarhet är viktig då den ger en ökad produktivitet och andra affärsfördelar i form av färre misstag och bättre kvalitet, för att nämna några. Studien behandlar hur man utvärderar webbtjänster utifrån hur användare upplever kvaliteten samt hur den uppfyller deras behov det vill säga nöjdheten. Den behandlar även hur man kan genomföra en utvärdering, dels teoretiskt och dels praktiskt genom en survey. Syftet är att förklara vad kvalitet inom tjänster är samt vilka aspekter som påverkar hur användare upplever det. Studien har en verklig förankring i och med att en utvärderande survey genomförts på en webbtjänst för mäklare skapad av Valueguard AB. Studien utfördes med hjälp av enkäter som besvarades av aktiva användare av tjänsten. Olika aspekter som påverkar kvaliteten undersöktes och resulterade i att man kan se ett tydligt samband mellan upplevda kvaliteten och nöjdheten. Det framgick även att användbarheten har en väldigt stor påverkan på kvaliteten.

Författare

Johannes Lundin Hannes Kalisky

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..