Anställdas upplevelser av kompetensutvecklingsformer
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationFormellt lärandeInformellt lärandeKompetensKompetensutveckling
Syftet med denna studie är att undersöka matbutiksanställdas upplevelse av
kompetensutveckling och hur de anser att de uppnår kompetens. Ger
kompetensutvecklingar en kompetens som de deltagande individerna finner
användbar? Uppsatsen är kvalitativ och har en hermeneutisk ansats. Undersökning
är gjord genom halvstrukturerade intervjuer med åtta subjektivt utvalda
matbutiksanställda, och resultatet presenteras narrativt, där varje intervju
följs av en analys utifrån våra teoretiska utgångspunkter. En sammanfattande
analys redogör för helheten som skapats utifrån de delar som varje intervju
utgjort. Upplevelserna av icke-situerad kompetensutveckling för de åtta
matbutiksanställda vi intervjuat var för de flesta inte det sammanhang som
huvudsakligen gett dem den kompetens de använder i det vardagliga
yrkesutövandet, utan det informella lärandet. Flera personer anser dock att den
formellt kompetenshöjande åtgärden gett dem en kompetens de inte skulle
erhållit informellt, men då är denna avgränsad till vissa uppgifters krav.