Sök:

"Alltså, det är ju ett beroende ..."

En studie om varför anställda privatsurfar på sociala medier under arbetstid

Syftet med undersökningen är att öka förståelsen för varför anställda gör icke arbetsrelaterade aktiviteter under arbetstid med fokus på användandet av sociala medier. Internetanvändandet har blivit en stor del av många människors liv och används i både privatlivet och arbetslivet. Cyberloafing är ett vanligt begrepp när man pratar om privatsurfandet under arbetstid. Vilket innebär att anställda surfar på icke arbetsrelaterade webbsidor under arbetstid och vi ville få en förståelse varför människor gör det. Vi utformade därför fyra frågeställningar om det: Vad är syftet med användandet av sociala medier? Varför privatsurfar de anställda på sociala medier under arbetstid? Vad är inställningen till privatsurfandet på sociala medier under arbetstid? Smyger de anställda när de privatsurfar på sociala medier under arbetstid?Vi har valt en kvalitativ ansats och genomfört åtta intervjuer med respondenter som arbetar i olika organisationer och företag, både i den offentliga och privata sektorn. Respondenterna är i olika åldrar och har olika befattningar. Analysen av resultatet visar att respondenterna privatsurfar på sociala medier under arbetstid. Syftet med användandet av sociala medier är olika för våra respondenter. De använder sociala medier bland annat för att hålla kontakt med familj och vänner och för att de är nyfikna på andra människor. De anställda rättfärdigar privatsurfandet på olika sätt och de vanligaste orsakerna till varför våra respondenter privatsurfar under arbetstid är på grund av att de behöver en paus, tristess, tidsfördriv, bekvämlighet och vana. Resultatet visar även att de anställdas inställning till användandet av sociala medier under arbetstid är både positiv och negativ. De respondenter som tycker att det är acceptabelt anser det på grund av att det inte påverkar deras arbetsuppgifter negativt. Respondenterna som anser att det är fel tycker det på grund av att det inte hör till deras arbetsuppgifter och de har inte betalt för att privatsurfa på sociala medier under arbetstid.Företagskultur menar många forskare är individers gemensamma känslor och tankar, anställdas gemensamma handlingsmönster. Vi har kunnat utläsa flera tillvägagångssätt när det gäller hur anställda går tillväga när de privatsurfar på sociala medier under arbetstid. En del smyger med det, andra gör det öppet och vissa vet inte om de smyger när de privatsurfar på sociala medier under arbetstid. Vi har kommit fram till att företagskulturen inte påverkar anställda i någon stor utsträckning när det gäller valet att privatsurfa på sociala medier under arbetstid. Det förekommer inget socialt tryck på arbetsplatserna som avgör om respondenterna privatsurfar på sociala medier under arbetstid. Det spelar heller ingen roll om respondenterna har eller inte har kollegor som privatsurfar på sociala medier under arbetstid, respondenterna gör det ändå. Vi har även kommit fram till att de åtgärder som arbetsgivare gjort för att minska privatsurfandet under arbetstid inte fungerar. 

Författare

Karolina Karlstam Malin Karlsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Handelshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..