Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Agogik - Sida 1 av 1

Agogiska aspekter i Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110, sats I: egen interpretation samt analys av fonogram

Syftet med denna undersökning var att medelst egen inspelning och analys av tempoaspekter i inspelningar av första satsen ur Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110 bidra till ökad förståelse för Agogik i musikalisk interpretation. För att besvara syftet formulerade jag forskningsfrågorna:1. Hur kan jag som interpret använda mig av andras inspelningar vid utformandet av min interpretation?2.

Utomhuspedagogik : Hur pedagoger arbetar med naturvetenskap utomhus

The aim of this study is to understand which strategies helped women escape honourbased violence, by reading the autobiographies of seven women. Honourbased violence is a relatively new problem in Sweden, but it has existed for a long time. According to FN (2012) 5000 women are murdered every year in the name of honour. Honourbased violence is about maintaining the honour of the family. Womens sexuality is connected to men´s honour, and because of that they are not allowed to express it.

Så kan det låta: analys och interpretation av stycken för klassisk gitarr av Antonio Lauro

Syftet med detta arbete är att få en djupare inblick i den venezolanske kompositören Antonio Lauros gitarrmusik genom att analysera och interpretera några av hans valser. De metoder jag valt innefattar litteraturstudier, interpretationsanalys, kompositionsteknisk analys och inspelning av musiken. Jag har inriktat mig på att placera musiken i en kulturell kontext och att identifiera stiltypiska drag för den venezolanska valsen och hur dessa element återspeglas på Lauros personliga sätt i hans kompositioner. Lauros valser för gitarr har en stark koppling till folkmusik men har även sin förankring inom en akademisk tradition. Med utgångspunkt från detta har jag sedan gjort en egen tolkning och inspelning av ett antal stycken.

?Wie waren die Tempi??: Ett försök till ett ?historiskt informerat? framförande av Ludwig van Beethovens op. 57, första satsen, i avseende på hans vilja rörande tempoaspekter

An attempt were made to record the 1st movement of Beethoven?s Op. 57, with the objective of performing it as close to Beethoven?s will as possible, in the tradition of the ?historically informed performance? movement.The result of evaluating source material rendered a list of the most relevant material for this study, and hopefully that might prove useful for other studies with similar objective concering HIP and composer-intention based ?autenticity?.However, Beethoven?s will was only vaguely captured in the limited source material accounted for in this study, rendering it moderate-to-small reliability. It?s probably possible to achieve a higher degree of goal achievement, given more time and through the utilization of music psychology to further extrapolate the detailed parameters of Beethoven?s presumed extramusical will.The recording made was not to my satisfaction and has strengthened my view that the interpreter should take council from the collected knowledge of scholarly sources but must ultimately remain free in whether and how to utilize that knowledge.Lastly, I?ve measured the bpm in the resulting recording with a error margin of ±0,02 s.