Sök:

Sökresultat:

31 Uppsatser om Verksamhetssystem - Sida 1 av 3

Delaktighetsprocessen i verksamhetssystem: fallstudie på konsultföretaget Paragon Affärsutveckling AB

Miljö- och kvalitetsfrågor har under en längre tid behandlats av större företag. De senaste åren har dessa frågor även fått en märkbar betydelse för små företag. Krav på att företag kan visa upp att de jobbar aktivt med miljö- och kvalitetsfrågor kommer bland annat från kunder och allmänheten, men det kan även vara en förutsättning för att kunna växa eller hålla sig kvar på marknaden. Med hjälp av ett Verksamhetssystem styrs arbetet med miljö- och kvalitetsfrågor inom företag. En framtida praktisk tillämpning av Verksamhetssystemet påverkas i hög grad av hur involverade företagets medarbetare är i arbetet med Verksamhetssystemet, därför är det betydelsefullt att alla medarbetare görs delaktiga i företagets Verksamhetssystem.

Hinder vid kunskapsöverföring i projektbaserade organisationer : När lösningar föder nya hinder

Kunskap är en organisations mest värdefulla tillgång i strävan efter konkurrenskraft som växer genom kunskapsöverföring. De hinder som finns för kunskapsöverföringen kan därför utgöra ett allvarligt problem. Projektbaserade organisationer påstås vara gynnande för de organisationer som har specialiserade kunskapstillgångar, men ett problem som lyfts fram är att kunskapen tenderar att tappas bort när projektet avslutats. Denna fallstudie beskriver därför de hinder som kan förekomma vid kunskapsöverföring i en projektbaserad organisation, samt hur en sådan organisation konkret arbetar för att överkomma sådana hinder. Det studerade fallföretaget är JM AB som projektutvecklar nyproducerade bostäder, där fyra personer intervjuats samt rapporter granskats. Resultatet visar att det förekommer flera hinder för kunskapsöverföring hos JM och att de arbetar aktivt för att överbygga dessa, framförallt med ett unikt VerksamhetssystemVerksamhetssystemet ger dock upphov till nya problem som att anställda förlitar sig för mycket på Verksamhetssystemet och därför slutar att tänka själva samt att kunskap som inte innefattas av Verksamhetssystemet glöms..

En arbetslöshetskassas kommunikation med sina arbetande och arbetslösa medlemmar

I uppsatsen undersöks hur en arbetslöshetskassas organisation och de olika roller som förekommer i verksamheten ser ut, samt hur organisationen och de olika rollerna påverkar en utvald del av kommunikationen. Med begrepp och metoder från dialogismen och socialkonstruktionismen undersöker jag om det finns problem i kommunikationen. För att sätta in kommunikationen i ett sammanhang använder jag en modell över ett Verksamhetssystem och när resultaten sedan diskuteras tas några begrepp in från sociolingvistiken.Mina resultat visar att arbetslöshetskassan är en verksamhet som är kluven mellan att vara medlemsförening och myndighetsutövare och att det innebär att det finns två skilda normsystem som påverkar de texter som produceras. Vidare visar resultaten att det saknas information riktad till den studerade arbetslöshetskassans arbetande medlemmar om vad ett medlemskap innebär, hur avtalet mellan kassan och dess medlemmar ser ut, hur lagstiftning och föreskrifter påverkar avtalet, samt om vad som krävs för att få ersättning vid arbetslöshet. En analys av några centrala texter visar att en arbetande medlem får positiva roller i arbetslöshetskassans texter medan en medlem som blir arbetslös får mer negativa roller..

Kartläggning av Oskarshamns kärnkraftverks process för underhållsåtgärder

Syftet med examensarbetet är att kartlägga de arbetsprocesser som finns för hantering av mekaniska och eltekniska underhållsåtgärder på Oskarshamns kärnkraftverk. Det här är nödvändigt för att sedan identifiera möjligheter till förbättring i hanteringen genom en jämförelse dels mellan arbetsprocesserna och dels med den instruktion som ingår i OKG ABs Verksamhetssystem över hur underhållsåtgärder ska hanteras. Kartläggningen har genomförts med hjälp av intervjuer, litteraturstudier och studier av dokument i OKG ABs Verksamhetssystem.Kartläggning bekräftade att en process som involverar många aktiviteter, applikationer, individer och arbetsrutiner är mycket svår att övervaka. Examensarbetet har resulterat i ett flertal förbättringsförlag i arbetsrutinen för hur man ska arbeta med hanteringen av underhållsåtgärder. För att underlätta uppföljning och öka helhetssynen över underhållsåtgärder rekommenderas att antalet applikationer som används i hanteringen minskas genom att skapa ett integrerat system för uppföljning, hantering och dokumentering av underhållsåtgärder.

Hypermediaorienterade verksamhetsprocesser

Webbens framgång har lett till tendens att stora IT-system byggda enligt en centralistisk arkitektur är på väg att ersättas av samverkande distribuerade system. De processorienterade, verksamhetsstödjande systemen utgör inget undandag. I enlighet med denna tendens så finns det ett behov för processtödjande Verksamhetssystem att synkronisera och utbyta resultat med med andra Verksamhetssystem. Målet med denna undersökning har varit att utreda hur kommunikationen mellan distribuerade verksamhetsprocesser byggda enligt BPMN 2.0-standarden kan implementeras. Ansatsen har varit att en tjänsteorienterad arkitektur baserad på principerna för REST skulle vara en framkomlig väg för att lösa detta problem.

Fallstudie av ett konsultföretags verksamhetssystem inom
samhällsbyggnadssektorn: nulägesanalys med
förbättringsförslag

På de flesta av dagens marknader har kvalitet blivit en av de främsta konkurrensfaktorerna. En vanlig metod att arbeta efter är kvalitetssystem certifierade enligt standardserien ISO 9000. Införandet av ett sådant system är kostsamt och kräver ett långsiktigt arbete. Intresset för kvalitet inom tjänsteproducerande företag har ökat väsentligt på senare tid, men det finns en del svårigheter med implementering av kvalitetssystem inom tjänsteproduktion. Ofta stöter det på motstånd bland annat på grund av svårigheterna med framtagning av metoder för kvalitetsmätning.

Ledningssystem för informationssäkerhet: kartläggning av SFK Certifiering AB åtaganden för att uppnå ackreditering enligt ISO 27006:2007

Information är en oumbärlig tillgång i all affärsverksamhet och är ofta nyckeln till organisationers tillväxt och framgång. Korrekt information vid rätt tidpunkt kan betyda skillnaden mellan vinst och förlust, framgång eller misslyckande. Eftersom affärsvärlden idag är integrerad och därigenom sårbar är det viktigt att verksamheter skyddar sig mot angrepp. Informationssäkerhet identifierar och skyddar organisationens tillgångar samtidigt som verksamhetens utveckling och fortlevnad säkerställs. För att visa kunder och övriga intressenter att informationssäkerhetsarbetet har en central del i organisationen kan ett ledningssystem för informationssäkerhet implementeras och certifieras.

ISO 9001 : En fallstudie om hur de ständiga förbättringarna, som är införda i företagets verksamhetssystem, är anpassade efter medarbetarna

MPC is the company Exova Metech?s operating system that contains all the information needed for the company's objectives and guidelines to permeate the company. How changes in the MPC should be communicated with the company's employees can be seen as problematic. Routines that have been changed in practice, the process owners do not always update in the MPC, it leads to that the employees can not ensure that duties are performed properly. It is therefore important that management takes its responsibility by providing updated information.

Information från verksamhetssystem presenterat via intranät

Webbaserade tillämpningar och kopplingar mot olika programsystem har blivit allt vanligare i och med det så kallade IT-samhällets utbredning. Tidigare har de flesta webbsidor varit statiska sidor där information ej kunnat påverkas av användaren. Numera bygger webbtjänster allt mer på dynamiska lösningar där information genereras ur en databas vid det ögonblick den efterfrågas. Detta examensarbete har bestått i att hämta information från ett ekonomi/tidrapporteringssystem och dynamiskt skapa rapporter av denna information i ett webbaserat gränssnitt. Ett antal rapporter har fördefinierats och användaren kan styra vissa urvalsparametrar för att hämta informationen.

EGENKONTROLLER OCH FUKT, EN DEL I KVALITETSARBETET

För att kunna garantera hög kvalité på en slutprodukt är det viktigt att kvalitetsarbetet beaktas under produktionen. Kvalitetsarbete påverkar företaget på ett positivt sätt genom att säkerstäl-la nöjda kunder och bidra till både ett gott rykte och en god ekonomi. NCC misstänker att det förekommer bristfälligt kvalitetsarbete under produktion i byggbranschen och gav oss därför i uppdrag att undersöka hur deras arbete med detta fungerar. I examensarbetet har intervjuer gjorts ute på fem av NCC:s pågående projekt i Örebro län för att ge en bild av hur arbetet med egenkontroller och fukt ute på byggarbetsplatserna fungerar. Vi har kartlagt hur arbetstagarna jobbar med egenkontroller och fukt i produktion, om det finns några brister i arbete och i så-dana fall vad det beror på.

Utvärdering av arkitektur för underhåll av ett Back Office-system

Syftet med arbetet har varit att undersöka om en viss arkitektur kan användas för att underlätta utvecklingen av ett Back Office-system till ett befintligt och komplext Verksamhetssystem.För att gränsa av arbetet och hitta de delar som var intressanta att fokusera på genomfördes intervjuer med tre olika personer som hade olika syn på ett Back Office-system genom sin yrkesroll. Intervjuerna resulterade i ett antal önskemål för vad man ville uppnå med ett Back Office-system.Arbetet resulterade i en arkitektur som kan användas för att underlätta utvecklingen av ett Back Office-system till det befintliga Verksamhetssystemet samt till Verksamhetssystemet självt. Arkitekturen har utvärderats genom att man först ställde en mängd krav på den och sedan studerade hur den klarade av en mängd nya krav som delvis var relaterade till de gamla kraven.Alla tester som gjorts visar på att arkitekturen är väl designad och lätt att underhålla samt att den kommer underlätta den fortsatta utvecklingen av Verksamhetssystemet och dess Back Office-system..

Informationssäkerhet inom grafiska företag

The study shows the current need for security solutions concerning work with information in different areas.Investigations will show important solutions for printers? needs to meet the increasingly harder demands forfast and safe digital communications. Important factors to be analyzed in the investigations are: access todifferent types of information, workers authority of information, access to the data base register internallyand externally, production solutions for an effective fault detection and data base solutions fororders and distribution.Planned and unplanned stops result in a standard of value in interruptions. Internal data bases areprotected by so-called ?Fire Walls?, ?Watch Dogs? and Virtual Private Networks.

Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin:
en fallstudie på Volvo Aero Corporation

I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan. För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls- Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på leverantörsbasen.

Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin: en fallstudie på Volvo Aero Corporation

I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan. För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls- Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på leverantörsbasen. Volvo Aero är leverantör till både GE, Rolls-Royce och Pratt & Whitney och måste därför handla av respektive kunds godkända leverantörer.

En undersökning och utvärdering av ledningssystem : Ett delprojekt i ett förändringsarbete

In past decades information technology has changed the conditions of organizations, not at least within the industry. Advanced IT systems have become a fact in order to cope with rapid changes in the market and to effectively manage an organization?s knowledge. When organizations became more flexible and customized expectations from customers and stakeholders also become higher. These expectations and guidelines are documented in a company?s management system, which can be designed differently depending on what standards the company chooses to implement.

1 Nästa sida ->