Sök:

Sökresultat:

179 Uppsatser om Vattenfall - Sida 1 av 12

Vattenfall - I nationens Intresse? : En diskursanalys av den riksdagspolitiska kampen om Vattenfall

Till följd av Vattenfalls uppmärksammade investeringar i fossilbränslebaserad energiverksamhet har vi genom att analysera den riksdagspolitiska debatten kring Vattenfall, sökt efter återkommande yttranden, genom vilka vi  konstruerat diskurser som står för vad riksdagspolitiska aktörer anser i frågan om det statliga styret av Vattenfall. Vi kommer fram till att det inte helt oväntat går att skapa två övergripande diskurser, där de olika politiska blocken verkar inom varsin diskurs i frågan om hur Vattenfalls miljöintentioner ska uppnås..


KRAV OCH MÖJLIGHETER FÖR STYRNING AV VATTENFALLS VATTENKRAFTSTATIONER

The secondary control must be part of the production plan, since the capacity will bedeployed in advance, just as the primary control. The activation of the new frequencycontrol should be preformed in Vattenfall's operations centers (DC) to minimizecommunication delay. Vattenfall needs to work towards a more holistic optimizationsystem. The main issue for Vattenfall Generation is not how we produce but ratherwhen, which is done with creation of bids. This is where there is the mostopportunity for improvement.

Employer Branding : Medias påverkan på Vattenfalls arbetsgivarvarumärke

Title:Employer Branding ? Medias Influence on Vattenfall?s Employer Brand (Employer Branding ? Medias påverkan på Vattenfalls arbetsgivarvarumärke) Purpose/Aim:The aim of this study is to examine how a negative media image influences the Employer Brand of the Swedish company Vattenfall. First of all I will examine if Vattenfall have a strong Employer Brand and then if the media image have any influence over the Employer Brand. My hypothesis is that Vattenfall?s Corporate Culture is a big part of the Employer Brand and because of that negative media images has no power to influence on Vattenfall?s Employer Brand.

Kylapotentialen i Drefviken för Vattenfall Heat AB

Vattenfall Heat AB is a district heat provider in Drefviken, but has yet to establish any cooling systems in this area. This thesis examines the potential client base within the area today and over the coming 20 years. The feasibility of the most common cooling technologies is evaluated and results show a total potential for an installed capacity of 30 MW providing 50 GWh of cooling per year. One of the examined areas shows good prospect for heat driven absorption chillers during the summer months when the heat load is limited..

Miljöredovisningen som beslutsunderlag : en studie av Vattenfall AB Värme Upplsalas miljöredovisning

I denna uppsats diskuteras problematiken kring användandet av miljöredovisningen som ett beslutsunderlag vid leverantörsval. Syftet är att ta reda på om Vattenfall AB Värme Uppsalas miljöredovisning uppfyller de krav som ställs på den av externa intressenter i egenskap av beslutsunderlag. För att uppfylla detta syfte har de externa intressenternas intressen representerats av IASB:s kvalitativa egenskaper. På grund av denna substitution har vi valt att samla in det empiriska materialet genom intervjuer med två anställda på Vattenfall AB Värme Uppsala som arbetar med miljöredovisningen. Empiriskt material har även insamlats genom en källanalys av ?Säkerhet, hälsa och miljö 2006? som är den publikation där Vattenfall AB Värme Uppsalas miljöredovisning ingår.

Att utkräva ansvar - en analys av Vattenfalls verksamhet i Tyskland

With the expansion onto the international market almost a decade ago, Swedish energy corporation Vattenfall began it's breaking and burning of coal on German soil. Criticism aimed at Vattenfall peaked in the mid 2000s with the revelation of large quantities of carbon dioxide emissions and the re-location of villages and graveyards in German states Brandenburg and Saxony. The purpose of this thesis is to show where the responsibility for these activities lie. By analyzing the history of, and the political debate surrounding, Vattenfall, I will show that the prevailing policies of right- as well as left-wing parties in the 20th century were all, regarding this matter, market oriented. I will also show that these market promoting policies made possible a situation where the transparancy of, and state control over, Vattenfall were close to eliminated.

Introduktion av nyanställda : en studie av introduktionens begränsningar och möjligheterpå Vattenfall Norden

Denna studie har haft till uppgift att behandla hur nya medarbetare introduceras till sitt arbete inom Vattenfall Norden. Detta med anledning av att man står inför stora rekryteringsbehov och på grund av detta upplevt ett behov av en homogenisering av introduktionen av nyanställda. Undersökningen har utgjorts av intervjuer med representanter för HR på Vattenfall Nordens olika enheter, av en enkätundersökning bland nya medarbetare och litteraturstudie inom arbetsintroduktionsrelaterad forskning och pedagogiska teorier.Slutsatserna är att det finns stora möjligheter för HR Norden inom Vattenfall att sätta upp gemensamma riktlinjer för introduktionen, och att förbättra och tydliggöra strukturen. Större vikt bör även läggas vid att erbjuda de nyanställda ett socialt stöd från såväl mer erfarna medarbetare som jämlikar när de börjar.För att introduktionen ska bli framgångsrik är det viktigt att den följs upp regelbundet och att den är flexibel för förändringar, men också att det sätts press på introduktionen från en högre nivå, att chefer och ledningen uttrycker att det är viktigt..

Ett ytligt Vattenfall. Hur Vattenfallkoncernens framställande av miljö förändrats efter bolagiseringen

År 1992 bolagiserades Vattenfall och gick från att vara ett statligt affärsverk till att bli ett statligt ägt bolag som sedan dess utvecklats till ett av Europas ledande energibolag. Under de senaste åren har miljöfrågan fått en allt större roll i samhället vilket i stor grad omfattar energibolagen. Syftet med den här uppsatsen är att studera vilka förändringar som uppstått i verksamheten efter bolagiseringen med avseende på framställningen av Vattenfalls miljömässiga ansvarstagande. Genom att studera Vattenfalls årsredovisningar under perioden 1985-2010 kan förändringar studeras i form av exempelvis marknadsföring och miljöpolicys. Genom att skapa en modell med tillhörande hypotes där lönsamhet sätts som motpol till att följa de energipolitiska kraven besvaras syftet.

Utvärdering och mätning av resultat och effekter av idrottssponsring : - en explorativ studie om hur Vattenfall utvärderar och mäter sin skidsponsring

Idrottssponsring är den marknadsföringsmetod som växer snabbast på marknaden. En organisation som har anammat denna marknadsföringsmetod och lagt ner stora resurser genom att expandera sin skidsponsring, är det statligt ägda elbolaget Vattenfall. Att mäta och utvärdera effekter och resultat av genomförda sponsringssatsningar har visat sig vara en utmaning. Då det råder brist på relevanta utvärderings- och mätmetoder.Med denna explorativa studie var avsikten att undersöka och beskriva hur organisationen Vattenfall utvärderar och mäter effekter av sin skidsponsring. Vidare hade vi för avsikt att ta fram ett kompletterande mått för att kunna mäta och utvärdera resultatet och effekten av Vattenfalls skidsponsring.

Evaluation of RCM implementation process in Vattenfall
Service and Vattenfall, Hydropower organizations: a study and
analysis of its current status

Vattenfall AB is a large producer of electric energy where approximately half of the energy comes from hydropower. Vattenfall Hydropower has got almost a 100-year old history and the company has developed a lot since 1909. After that the number of power plants increased and the competition got more intense, there were higher demands on the reliability. One way to secure the reliability with a good satisfaction at the power plants is to implement a maintenance method named Reliability-Centred Maintenance. RCM is a result of the introduction of the complex aeroplane Boeing 747 in the 1960?s.

Vinst med grönt samvete : En fallstudie av hur Vattenfall har utvecklat sitt CSR-arbete under det senaste decenniet

Företag har idag en stor press från olika intressenter i samhället på att vara både vinstdrivande och ta socialt och miljömässigt ansvar. Elbolag är speciellt påverkade då de opererar i en bransch där miljöfrågor har ett stort utrymme. Det är således intressant att undersöka huruvida ett av de ledande elbolagen på den europeiska marknaden, Vattenfall, har reagerat på de ökade påtryckningarna från intressenter över tid. På vilket sätt kan vi se en förändring i hur Vattenfall presenterar sitt CSR-arbete från och med det att de började hållbarhetsredovisa år 2001 fram till idag? För att besvara vår frågeställning har vi utfört en fallstudie där vi analyserat Vattenfalls samtliga hållbarhetsredovisningar samt utfört intervjuer med deras Senior Advisor på Sustainability Performance Monitoring och CSR-manager.

Kartläggning och utvärdering av produkter och tjänster kopplat till begreppet Smart Grids

The Smart Grids development is driven by forces concerning safe electrictransmission done in an energy efficient way. Vattenfall Eldistribution AB has a visionto transform their electricity network into Smart Grids. To invest in Smart Grids theyhave a need to show their customers what advantages they will get from thedevelopment. This led to the formulation of this dissertation project where the aim isto identify products and services related to Smart Grids that will increase thecustomer satisfaction for Vattenfall Eldistributions private customers.The project started with a mapping of existing products and services on the Swedishelectricity market. From the mapping several development possibilities for VattenfallEldistribution were identified.

Restvärmeåteranvändning från absorptionsvärmepumpar : en kartläggning av möjligheter och begränsningar vid Vattenfall Värme Uppsala Block 5

Vattenfall district Heating power plant in Uppsala produces district cooling with absorption heat pumps which leads to a large amount of waste heat that has to be cooled with evaporative cooling towers. The Environmental Court has ordered Vattenfall to survey the possibilities to recover the heat, which is the focus of this thesis.The study begins with an overview of the system, and conditions and limitations for waste heat recovery is examined. In the next step alternatives to recycle the heat is evaluated, either by direct recovering or by upgrading.First, the technical possibility of each alternative is discussed, and then the operation time and the amount of recovered heat is calculated. Those alternatives which are possible are brought further to an economic analysis.The cost of investment for each alternative constitutes the basis for a present value analysis. The results are put together in a table where the total amount of recovered heat is compared with the present value for the different alternatives.

Corporate Social Responsibility : En fallstudie om Vattenfalls praktiska hållbarhetsarbete

Idag kommunicerar allt fler företag externt om sitt CSR-arbete. Då den externa kommunikationen inte samstämmer med det interna arbetet så uppstår särkoppling som kan ge kritik som greenwashing. Företaget Vattenfall har fått sådan kritik, vilket gör det intressant att studera företagets interna arbete. Syftet med uppsatsen är att beskriva och få en ökad förståelse för hur CSR används och uppfattas internt bland medarbetare genom att undersöka problem som företaget kan möta i sitt interna CSR-arbete. Vår uppsats bygger på en kvalitativ studie.

1 Nästa sida ->