Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Systemstrukturering - Sida 1 av 1

Systemförvaltning ur IT-chefens perspektiv

Vi har undersökt vad två olika företag gör, enligt dess IT-chefer, för att styra och säkerställa att de kan förvalta och utveckla befintliga informationssystem över tiden. Undersökningen genomfördes som en fallstudie utifrån intervjuer med IT-cheferna vid dessa två företag. Resultatet visar att informationssystem och dess förvaltning ses som en naturlig del i företagets kärnverksamhet, eftersom IT-chefen placerats i företagets ledning. De undersökta organisationerna strävar efter en IRM baserad systemarkitektur för att hålla nere kostnaderna och samt att hålla informationen aktuell och samlad på ett ställe. Den snabba tekniska utvecklingen i kombination med stora kostnader vid investeringar i nya system har gjort att resurserna i huvudsak satsas på att underhålla och utveckla befintliga informationssystem..

Informationsteknologins påverkan på managementkonceptet - Förändring inom en verksamhet

Vår kandidatuppsats (Informationsteknologin påverkan på management-konceptet - Förändring inom en verksamhet) kommer att ta upp ämnet kring managementkonceptets förändring under en tidsperiod som sträcker sig i ca 20 år bak i tiden. Vi har tittat på hur den förändringen har skett med IT som en påverkan, och vilken roll IT som informationshanterare i ett företag har haft under denna tidsperiod. Syftet med arbetet är att få en förståelse med kopplingen mellan IT-influensen i en verksamhet och managementkonceptet över en tidsperiod som sträcker sig bakåt i tiden. Vi vill även visa på fördelar och nackdelar som IT kan medföra i ett företag. Vi kommer i denna uppsats välja en kvalitativ metod för utformningen av uppsatsen för att inhämta en djupare kunskap av ämnesområdet, vilket vi anser är den nödvändiga vägen för att uppnå målet med uppsatsen. Den empiriska kunskapen planerar vi på att inhämta främst via intervju från ett plastindustriföretag. Vi har genom analys på hur IT har påverkat de olika processerna som finns i företaget med analys på affärssystemet, kommunikationen, Systemstruktureringen och ledningskonceptet skapat en förståelse för hur managementkonceptet genom ovannämnda faktorer/processer har förändrats. Den viktigaste direkta påverkan som IT har haft på managementkonceptet i rollen som ledare är ledarens möjlighet till säkra och rationella beslut genom tillgång till säkra beslutsunderlag. Valmöjligheterna som uppstår kräver samtidigt analytiskt insikt och kunskap om analysområdet vilket sätter högre krav på ledaren för att komma underfund med vilka konsekvenser varje beslut orsakar. Det intervjuade företagets brist på kommunikationsstruktur som de idag anser inte är nödvändigt då företaget är relativt litet, anser vi tvärtom är en viktig förutsättning vid tillväxt av företaget. Det är viktigt att idag investera i Systemstrukturering än att i framtiden när företaget har växt till sig att det blir komplicerat med införelse och kartläggning av kommunikationsstrukturen. Den nuvarande organisationsstrukturen behöver revideras så att den har möjlighet att hantera större tillväxt i framtiden och där i ligger vikten med att lägga fokus på IT som en del av verksamheten och en resurs till den snarare än att IT bara fungerar som ett verktyg..

Informationsmäklare: en studie om olika möjligheter att realisera en informationsmäklartjänst i webbaserad form

En informationsmäklare förmedlar information mellan två parter och ska som opartisk hjälpa bägge. Från konsumenterna växer behovet av att på Internet finna rätt information inom en rimlig tid samtidigt som de vill skydda sin integritet. Det är här som informationsmäklaren har sin roll, att samla information från flera olika webbplatser, behandla denna och på en webbplats presentera informationen på ett överskådligt sätt för en besökare. När besökarna använder sig av informationsmäklarens tjänster samlas information om köpbeteende samt annan information som besökarna med sitt medgivande lämnat ut. Vid beställningar eller köp via Internet krävs idag att besökaren själv söker produkten eller ett företag som saluför den.