Sök:

Sökresultat:

11 Uppsatser om Synsinnet - Sida 1 av 1

Demonstrering av taktil presentation

Det finns många Människa ? Maskin system där utvecklare gör avkall på en del funktionalitet för att inte riskera att systemets användare överbelamras med information. En användare kan till exempel få så mycket information presenterad via Synsinnet att Synsinnet inte hinner med, eller information som presenteras via flera sinnen och är motsägelsefull och därför medför att hjärnan gör felaktiga tolkningar av systemets tillstånd. Sinnesöverbelastning och kognitiv överbelastning medför att användaren riskerar att inte längre kunna utföra sina uppgifter tillräckligt snabbt, tillräkligt säkert eller överhuvudtaget.Taktil presentation är presentation som använder känselsinnet. Genom att använda taktil presentation kan man avlasta övriga informationskanaler såsom Synsinnet och hörselsinnet.

En magisk garderob : Storytelling i klädbranschen

Problemformulering:På vilka sätt kan storytelling förstärkas genomsinnesmarknadsföring i provrum?Syfte:Uppsatsens syfte är att genom ett kundperspektiv identifiera hur storytellingförmedlas genom syn- och ljudsinnet i Monkis provrum och utifrån detta analysera påvilka sätt storytelling kan förstärkas.Metod:Uppsatsen har baserats på en kvalitativ studie som kommit att anta enabduktiv ansats. Den empiriska insamlingen har vi gjort med semistruktureradeintervjuer, där vi har intervjuat det valda företaget, enskilda kunder samt fokusgrupperför att få ett djup kring det ämnet snarare än en bredd.Slutsats:Vår analys visar på att storytelling kan förstärkas med hjälp av olika fysiskaattribut i ett provrum som förmedlas genom Synsinnet, exempelvis speglar ochinformation. Storytelling kan även utvecklas via ljudsinnet genom röster och jinglar..

"Se mig för här är jag..." : Pedagogers syn på synsinnets betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan.

AbstractThe signification of the eyesight for children?s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school?These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation.My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children?s development and learning. It also tells us that those around the children are very important for optimum development and learning, especially when it comes to supporting and stimulating children with defective vision in their necessities. Our other senses are a compensation to make it easier for children with defective visions in their lives. But all our senses are equally important for children with defective vision as they are for seeing children in their development and learning with their whole body in pre-school.Keywords:Eyesight, children with defective vision, development and learning in pre-school, pedagogues, pedagogical support and stimulation.

Hörselskadades kommunikationsmöjligheter

Hörseln är ett av människans fem sinnen. De övriga fyra är Synsinnet, luktsinnet, hörselsinnet och känselsinnet. Detta kandidatarbete belyser hörselskadades kommunikationsmöjligheter och hur dessa skulle kunna utökas om produktframtagningsprocessen i större grad fokuserade på de fungerande sinnesorganen istället för enbart på hörseln.Kandidatarbetet är främst en litteraturöversikt som kompletteras med insamlad information från två enkäter samt intervjuer hos Kuuloliito och vid Finlandssvenska teckenspråkigas månadsmöte. Arbetet behandlar vad kommunikation är och på vilket sätt ofullständig kommunikation påverkar livskvaliteten. Dagens hjälpmedel jämförs även med framtidens möjliga hjälpmedel.Resultatet visar på att det i dag finns mycket teknik som utgår från människans olika sinnen för att förstärka en upplevelse.

Sinnesupplevelser på nätet : Hur modebutiker på nätet kan förstärka kundupplevelsen

Bakgrund: Näthandel har på kort tid ökat nästintill lavinartat vilket kommer som en följd av att allt fler människor idag är uppkoplade på Internet. Det öppnar upp för företagen att hitta nya sätt att konkurrera på samtidigt som avstånden mellan kunder och företag minskar. Företagen måste hitta nya sätt att utmärka sig på, och genom att utforma sina nätbutiker på ett sätt så att kundernas sinnen engageras möjliggör företagen för dessa att skapa sig en mer individuell upplevelse.Syfte: Syftet med uppsatsen är att ur ett företagsperspektiv studera hur företag inom modebranschen kan arbeta med syn- och hörselsinnena för att förstärka kundupplevelsen på nätet.Metod: Arbetet består av intervjuer med marknadschefer och webbansvariga för fyra nätbutiker i Sverige. Det är en kvalitativ studie som genomförts dels med intervjuer men även med stöd av observationer.Resultat och slutsatser: I dagens konkurrens på Internet är det viktigt att företag, och nätbutiker, finner nya sätt att differentiera sig på. Genom att tillämpa strategier för hur syn- och hörselsinnena på bästa sätt kan stimuleras hos kunden, kan nätbutikerna skapa sig konkurrensfördelar..

MS408 : Voynich Manuskript - Ett sällskapsspel

Jag har skapat en plats för eftertanke i kontorslandskapets strikta miljö. Ett bord med taktila kvalitéter som har för avsikt att bidra till avslappnande fysisk aktivitet och meditativt lugn. Med inspiration från naturliga strukturer och mönster har jag jobbat med sinnesintryck som främjar lugn och reflektion.Vi rör oss idag i strikta, geometriska miljöer. Skapade miljöer, som inte alltför sällan känns lika självklara som vår naturliga miljö. I en ständig jakt på effektivitet följer vi ett givet mönster.

Det visuella ordets kraft på kunders känselbeteende : En kvantitativ studie om kunders beslutsfattande i detaljhandelsbranschen

Syfte:                     Syftet med uppsatsen är att beskriva, analysera samt tillhandahålla rekommendationer om huruvida stimulans av sinnena, leder till att kundernas beslutsfattande förändras genom taktil beröring. Vi vill med hjälp av en empirisk studie klargöra om kunder ändrar sitt känselbeteende efter att sinnet syn blivit påverkat. Metod:                   Uppsats är baserad på en kvantitativ metod med en deduktiv ansats. Arbetet kretsar kring de experiment som utförts med tillhörande kundintervjuer på heminredningsavdelningen på Åhléns i Kalmar. Hypoteser har formats ur instuderad teori, som sedan har testats under experimenten på Åhléns. Slutsats:        Genom stimulans av sinnena syn och känsel, har författarna med hjälp av experiment kunnat registrera ett förändrat beteende gällande kunders beslutsfattande. Resultatet tyder på att företag kan använda sig av sinnesstimuli för att skapa kontakt med sina kunder.

Beslut och eftertanke

Jag har skapat en plats för eftertanke i kontorslandskapets strikta miljö. Ett bord med taktila kvalitéter som har för avsikt att bidra till avslappnande fysisk aktivitet och meditativt lugn. Med inspiration från naturliga strukturer och mönster har jag jobbat med sinnesintryck som främjar lugn och reflektion.Vi rör oss idag i strikta, geometriska miljöer. Skapade miljöer, som inte alltför sällan känns lika självklara som vår naturliga miljö. I en ständig jakt på effektivitet följer vi ett givet mönster.

Dagsljusets gestaltande förmåga : en studie av dagsljuset och dess samverkan med vegetation i inglasade miljöer

Det här examensarbetet har som syfte att undersöka dagsljusets gestaltande förmåga i inglasade miljöer. Hur det är möjligt att använda dagsljuset i samverkan med växtlighet samt färg, form och textur hos miljöns fysiska element för att påverka den rumsliga upplevelsen. Ljus i ett rum är påtagligt närvarande, något som inte går att ta på men på samma gång kan dess strålar ibland uppfattas närmast som materia. Ljuset är variationsrikt och en avgörande förutsättning för visuell gestaltning. I det här arbetet har jag fått använda mig av Synsinnet som ett mätinstrument genom att visuellt utvärdera upplevelsen och hur dagsljuset beter sig i några inglasade miljöer. I kombination med min personliga upplevelse av platsen har även kvantitativa mätningar av ljusets styrka gjorts.

Sinnesmarknadsföring : Ge liv åt ditt varumärke!

SammanfattningSinnesmarknadsföring - Ge liv åt ditt varumärke!Frågeställning: Hur stärker företag sitt varumärkeskapital genom sinnesmarknadsföring?Syfte: Syftet med uppsatsen är att vi vill lyfta upp samt belysa det relativt nya begreppet sinnesmarknadsföring. Genom att studera hur olika företag i Sverige och Brasilien inom olika branscher arbetar med sinnena, med utgångspunkt i teorin, vill vi bidra med ökad kunskap inom ämnet och om hur sinnena praktiskt kan användas för att stärka varumärket. Vidare kommer dessa företag ges rekommendationer om hur de kan förbättra arbetet med sinnena. Kunskapen vi vill bidra med är av intresse för de som är intresserade av ämnet och för de som är intresserade av hur sinnena kan utnyttjas i syfte att skapa starka varumärken.Metod: Ett kvalitativt upplägg med en deduktiv ansats har använts där fyra företag inom olika industrier har undersökts inom ramen för uppsatsens ämne.

Att attrahera de mänskliga sinnenaför att stärka ett varumärke : En studie kring användning, möjligheter och risker med sinnesmarknadsföring

Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur reklambyråer strategiskt tänker och praktiskt användersig av syn, hörsel, lukt, smak och känsel i marknadsföring av sina kunders varumärken samt undersöka vilka möjligheter och risker som finns med sinnesmarknadsföring.Metod: Studien följer den hermeneutiska vetenskapsinriktningen och har genomförts utifrån en kvalitativmetodansats där litteraturstudier och intervjuer genomförts.Teoretisk referensram: Studien utgår bland annat ifrån boken ?Sinnesmarknadsföring? med fokus på användningav de fem mänskliga sinnena syn, hörsel, lukt, smak och känsel. Referensramen består av information, fakta och exempel kring upplevelserummet och sinnena. Därefter behandlas ämnesområdet varumärkesstrategi i kombination med sinnesmarknadsföring.Empiri: Empirin grundar sig på genomförda intervjuer med sex respondenter från fem olika reklambyråer i Norrköping och Linköping samt en intervju med Niklas Broweus, sinnesmarknadsföringsexpert, som alla bidrar med information och åsikter kring arbetet med sinnesmarknadsföring.Analys: Analysen består av svar på om och hur byråerna arbetar med sinnesmarknadsföring i sitt dagliga arbete men även vilka anledningar det finns till att de i vissa fall inte gör det. Därefter behandlas hur sinnesstrategier används i olika upplevelserum för att skapa upplevelser hos konsumenter samt hur sinnesstrategier används för att stärka ett varumärke.