Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Rotorsaker - Sida 1 av 1

Varför går det sönder?: Metodutveckling för rotorsaksanalys vid fältkvalitetsärenden på Scania CV AB

På Scanias motorutveckling hanteras kvalitetsbrister som uppstått hos kunder i fältkvalitetsärenden, även kallade FQ-ärenden. Komplexa FQ-ärenden hanteras av en avdelning kallad NMKB, bestående av ett tiotal uppdragsledare som leder tvärfunktionella grupper för att lösa FQ-ärenden. En del i FQ-ärenden är att bedriva rotorsaksanalys där problem analyseras och Rotorsaker etableras. Tillvägagångssättet har tidigare varit ostrukturerat och subjektivt med stor inverkan från personligt tyckande, vilket har medfört felaktiga slutsatser från rotorsaksanalysen och att felaktiga lösningar implementerats i FQ-ärenden. Det har resulterat i längre ledtid för FQ-ärenden och att rotorsaksanalysen har behövt förbättras.

Kvalité i praktiken. Hur kan kvalitetsledningen på Företag X förbättras?

Kvalitetsledning är ett ämne som företag ständigt behöver förbättra för att hålla sig uppdaterade i dagens dynamiska marknad. Företag X har på senare år vuxit organisatoriskt och gjort stora omorganiseringar, men kvalitetsarbetet på företaget har halkat efter och glidit ifrån företagets nya verksamhet, vilket bidragit till många kundreklamationer på grund av bristande kvalité.Företag X är därför i behov att uppdatera och utveckla dess kvalitetsledning för att sänka deras interna kostnader och öka kvalitén inom organisationen.Denna rapport syftar till att undersöka hur Företag X kan förbättra dess kvalitetsledning genom att undersöka teorier och litteratur inom kvalitetsledning. För detta syfte har en kvalitativ studie genomförts där data har samlats in genom 16 semi-strukturerade intervjuer inom organisationen.Det framgår att Företag X har ett grundläggande sätt att arbeta med kvalitetsledning, vilket skapar många kvalitetsbrister inom företaget.Med hjälp av det teoretiska ramverket har empirin analyserats där två Rotorsaker identifierats inom Företag X; intäktsbaserad strategi samt småföretagarmentalitet i en stor organisation. Det är viktigt att Företag X utvecklar sitt kvalitetsledningsarbete genom att definiera kvalité och kommunicera detta tvärs genom hela organisationen. Företag X behöver standardisera processer och aktiviteter så att alla inom organisationen arbetar på samma sätt och mot samma mål..

FÖRBÄTTRINGSARBETE PÅ BYGGARBETSPLATSER

Slöseri är ett stort problem på byggarbetsplatser. Ett koncept där minimering av slöseri ärcentralt är Lean-manufacturing. Detta arbetes syfte var att utreda hur förbättringsarbeteanvänds på byggarbetsplatser. De befintliga systemen för förbättringar analyserades ochförslag till förbättringar gavs.Genom intervjuer undersöktes hur förbättringsarbete sker på byggarbetsplatser.Egenkontroller och arbetsberedningar användes som kvalitetsarbete på arbetsplatserna. Detvisade sig att de inte har något system för förbättringsarbete.