Sök:

Sökresultat:

21 Uppsatser om Rigg - Sida 1 av 2


Att skapa en animationsvänlig multilevel rigg

Syftet med detta arbete var att skapa en animationsvänlig Rigg. En karaktärmodellerades, Riggades och animerades med hjälp av Maya 2009/2010. Bakgrundsinformation om andra Riggar presenteras och en viktig del av bakgrunden är förekomsten av mulitlevelRiggar samt exempel på vad som kännetecknar en braRigg. Riggen består av flera nivåer av animationskontroller, nödvändigheten av denna typ av uppsättning utvärderas. Animationen är en kort cartoon-style animation.

Konstruktion av rigg för utveckling av mjukvara till datorsystem i båtar

På senare år har datorer blivit allt mer utvecklade och utbredda inom de flesta områden. En av datorns många fördelar är dess flexibilitet, en och samma dator och bildskärm kan användas till många olika saker. Detta arbete syftar till att utnyttja datorns resurser i fritidsbåtar. Målet med arbetet är att konstruera och bygga en Rigg för ett datorsystem att använda i båtar. Riggen skall användas som plattform för vidare testning och utveckling av programvara.

Analys av skillnader mellan transmissionsprovning i rigg respektive fält för hjullastare på Volvo Construction Equipment

Detta examensarbete syftar till att utreda vilka skillnader som råder mellan livslängdsprovning för transmissioner i Rigg respektive fält för hjullastare på Volvo Construction Equipment (Volvo CE). Hjullastare benämns maskin i den följande texten. Uppgiften har delats upp i tre delar; ? Kartläggning av Riggens uppbyggnad samt vilka tester som utförs i Rigg respektive maskin i dagsläget. ? Analysera vilka effekter dagens skillnader i testning har på de transmissioner som provas i Rigg respektive maskin.


Vad Scanias Pinjong-tillverkning vinner på att förbättra sin riggningsprocess : Samt hur det ska åstadkommas

Scania arbetar hårt med ständiga förbättringar som en del av sin företagsfilosofi, Scania Production System (SPS). I dagsläget medför Riggning, när en produktionsline ställs om från en artikelsort till en annan, ett stopp i produktionen. Detta föranledde detta kandidatexamensarbete.Syftet med arbetet är således att identifiera ingående moment i Riggninen, föreslå förbättringsåtgärder och visa potential med dessa. Arbetet ska även besvara effektmålet ?Går det att minska det största produktionsstoppet till 20 minuter??.

Lastrigg : produktutveckling av rigg för lastning av miljöbränsle

En hög med bränslebriketter ligger på marken på ett industriområde i Sveg. Det är tillverkaren av dessa som har lagerhållit briketterna på detta sätt och ämnar lasta dessa i sina containrar. Då detta moment inte tillhör den ordinarie produktionen finns en mobil enhet att tillgå för att genomföra inlastningsproceduren. Containern placeras i en Rigg som hissar containeröppningen upp i luften varpå en hjullastare matar in briketterna i en transportör. Den förflyttar briketterna upp till containeröppningen vilket leder till att materialet faller ned på containerns botten.

Första biten rätt

Det här examensarbetet är utfört på Scania i Södertälje, avdelning 3393, byggnad 075.Avdelningen tillverkar kronhjul och pinjonger till centralväxlar. Första biten rätt innebär attsamtliga toleranssatta mått på det första bearbetade kronhjulet efter Rigg hamnar inomtolerans. Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka faktorer som påverkar det förstafrästa kronhjulet efter Rigg. En handlingsplan kommer att skapas för att beskriva hur förstabiten rätt kommer att åstadkommas. Lösningen för att uppnå första biten rätt är att användastandardiserade korrigeringsvärden till fräsmaskinerna vid start av en ny order.Korrigeringsvärden är de parametrar i fräsprogrammet som används för att göra ändringar ifräsmaskinerna.

Utveckling av testrigg för kolvparti

Detta arbete har bedrivits som ett produktutvecklingsprojekt där ett koncept på en testRigg för kolvpartiet i Hägglunds Drives hydraulmotor Compact CA har tagits fram. Kolvpartiet är en viktig del av hydraulmotorn vars prestanda påverkar hela motorns prestanda. Ett kolvparti består av en kolv och en kamrulle och i en motor finns det ett flertal kolvpartier, vilket gör det svårt att utföra mätningar på kolvpartiet på plats i motorn. Kolven trycker kamrullen mot en kamring som i sin tur gör så att kolven trycks mot väggen av den cylinder som kolven är placerad i. Detta leder till att ett vridmoment skapas mellan kamring och det cylinderblock som cylindrarna är placerade i.

Användbar karaktärsriggning inom spelproduktion : En studie i riggning och animation av ryggradslösa bläckfiskmonster

Det här examensarbetet undersöker om klassiska användbarhetsprinciper kan appliceras på en Rigg i en dataspelsproduktion och göra den mer lättanimerad. Arbetet beskriver problemen med Riggar som är väldigt svåranimerade på grund av ett krångligt gränssnitt. Den beskriver också det praktiska arbetet vilket innebär att ta en produkt från en idé till en färdig fullt animerad 3D-modell, som kan importeras i en spelmotor. Den behandlar vikten av att samla referensmaterial inför animation, hur Disneys tolv animationsprinciper kan appliceras inom 3D-animation och hur en produktionspipeline kan se ut. Rapporten behandlar hur man genomför användbarhetstester och vad som skiljer att Rigga för olika medium som film och spelproduktioner.

Programmering av testrigg för marindrivlina

Marinediesel Sweden AB i Ängelholm tillverkar och utvecklar båtmotorer och motorbåtsdrev. Jaggjorde mitt exobb på avdelningen MD Engineering som huvudsakligen utvecklar marina drivlinor.Marinediesel Sweden AB var i behov av ett styrprogram till den testbänk de byggt för att kunna testasina motorbåtsdrev. Denna rapport beskriver arbetet jag utfört för att färdigställa och optimera ettstyrprogram till en testRigg för marina drivlinor. I rapporten tar jag upp drevbänkens uppbyggnad, dessfunktion samt de problem jag stött på på vägen. Bland annat beskrivs hur effektförlusten beräknasmed energidifferensen i tillförd och bortförd olja i drevet, samt hur det pålagda vridmomentet, somsimulerar belastningen vid verkliga driftsförhållanden, styrs och beräknas med endast trycket ihydraulcylindrarna..

Reglering av en flödeskalibreringsrigg

Demag Delaval Industrial Turbomachinery (DDIT AB) i Finspång tillverkar gasturbiner.I dessa finns det ledskenor/skovlar som arbetar i så varma områden att de måste kylas för att få rätt livslängd. Vid nytillverkning och reparation mäts kylflödet genom respektive skovel/ledskena för att säkerställa att flödet och därmed kylningen ligger inom tillåtna gränser. Mätningen görs med hjälp av en flödesRigg.Denna Rigg består av en ventil för inställning av luftflöde, utrustning för mätning och reglering av flödet och anslutning för den aktuella komponenten.Vid DDIT har en datorreglerad flödesRigg tagits fram för att användas vid kontroll av ledskenor/skovlar. Riggen fungerar, men tryckregleringen behövde förbättras.I detta arbete har reglerventilen och flödesRiggen studerats för att kunna automatisera mätningarna. Olika reglermetoder har utvärderats.För regleringen används PID Control Tools från National Instrument?s LabVIEW®.

Tryckfördelning i hydrauliska tätningar

Detta examensarbete har som mål att slutföra konstruktionen av en testRigg för provning hydrauliska tätningar. I Riggen ska tryckfördelning över tätning, avstrykare och styrring kunna mätas. TestRiggen togs ursprungligen fram på uppdrag av Sealpool, Hydrauto, Parker Hannifin, Volvo CE och IFS för att kunna bestämma livslängden hos hydrauliska tätningar. Det arbete som utförts har bestått av att montera trådar av manganin i ett trådgnistat spår. Sedan har en mätbrygga konstruerats och tillsammans med ett mätprogram i LabVIEW och en lock-in-förstärkare har resultat kunnat nås Syftet med arbetet var i första hand att få fram en fungerande mätmetod.

Tvärkraftskapacitet i förstärkt limträ

I detta arbete undersöks det om tvärkraftskapaciteten hos limträ går att förstärka. En litteraturstudie har genomförts för att få kunskap om tidigare forskning inom området. Det konstaterades att ingen tidigare forskning finns där tvärkraftskapaciteten hos limträ förstärks.Sadelbalken karakteriseras med hög utnyttjandegrad för tvärkraft och låg utnyttjandegrad för moment. En förstärkning hos dessa balkar kan innebära att de får en jämnare fördelning av utnyttjandegrad för tvärkraft och moment. Vilket skulle betyda att mindre dimensioner kan användas och således mindre material.I denna uppsats undersöks en förstärkningsmetod där träribbor med en annan fiberriktning har limmats på provbitar.

Spänningsanalys av axel-länkmekanism på borr-rigg

This master thesis is intended to give an increased understanding of the stress state in an axle, which is assembled in one of Atlas Copco?s mountain drilling rigs. The main problems investigated were how the axle is affected when the bearing is worn, when the pretension is varied, and how to dimension the axle. Answers to these questions were found by using hand calculations, practical testing and with Finite Element analyzes. The dimensioning of the axle is currently based on the bending stress, but the author?s opinion is that the axle should be dimensioned considering the equivalent stress.

1 Nästa sida ->