Sök:

Sökresultat:

72 Uppsatser om Revisions - Sida 1 av 5

Prissättning : Inom revisions- och redovisningsbranschen

Denna studie syftar till att undersöka prissättningen i Revisions- och redovisningsbranschen, om det finns någon prissättningsmodell som är mer lämplig än den prissättning som används idag. Revisionsoch redovisningsbranschen har genomgått en hel del förändringar på senaste tiden och avskaffandet av Revisionsplikten för mindre företag är en utav dem. Detta påverkar självklart Revisions- och redovisningsföretagen i mer eller mindre utsträckning.Prissättningen i Revisions- och redovisningsföretagen har blivit kritiserad för att vara en statisk prissättningsmetod som inte förändras och där priset sätts per arbetad timme. Kritiken har riktats mot just Revisions- och redovisningsbranschen där påståenden gjorts om branschens konservativhet.I denna studie presenteras tre större Revisions- och redovisningsföretag och deras prissättningsmodell i dagsläget samt vad de tror om framtiden. En intervju med prissättningsföretaget Price Gain har även genomförts och resulterat i kritik mot timprissättning som en väldigt enkel och icke lönsam prissättningsmodell.Den värdebaserade prissättningsmodellen som helt baseras på det värde som kunden erhåller av den utförda varan eller tjänsten, har blivit alltmer aktuell och anses vara en relativt avancerad prissättningsmodell som däremot symboliseras av en ökad lönsamhet för företaget när värdet är definierbart.Denna studie har visat ett resultat där prissättningen i Revisions- och redovisningsbranschen tidigare i väldigt stor utsträckning varit timprisbaserad men att utvecklingen mot andra typer av prissättningsmodellen är på gång.

Revisions- och konsultbyråers affärsmodeller: Med kundperspektiv i fokus

Konkurrens och hur den påverkar ett företag kan skilja sig beroende på vilken marknad eller bransch företaget befinner sig i. Hur ett företag väljer att jobba med konkurrens och kampen om kunderna är en bidragande faktor till uppsatsens genomförande. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för Revisions- och konsultbyråers affärsmodeller och genom ett kundperspektiv (1) identifiera nyckelfaktorer och mekanismer för socialt utbyte som påverkar affärsmodellen och även hur kunder och företag upplever nyckelfaktorerna och de sociala mekanismerna. (2) Utveckla en analysmodell som visar företags centrala delar av deras affärsmodell och sociala mekanismer. Att utveckla en bra förståelse för organisationens omgivning hjälper företaget att uppnå en starkare, mer konkurrenskraftig affärsmodell.

En stor del av mikroföretagen får inget revisions-PM : En studie om revisions-PM:ets funktion i ägarledda mikroföretag

Revisionsplikten omfattar många företag i Sverige. Gränsen för vilka som omfattas går när företaget uppfyller två av tre gränsvärden i de senaste två årens redovisningar; Fler än tre anställda i medeltal, mer än tre miljoner i nettoomsättning eller mer än 1,5 miljoner i balansomslutning. Företag som inte omfattas kan själva välja om de vill ha revision. Det finns argument som talar för att Revisionsplikten utgör en ekonomisk och administrativ börda för små företag, och att nyttan knappast överstiger kostnaden. Flera länder i Europa har valt att avskaffa revisionen för de flesta mindre företag genom att höja gränsvärdena, och det är troligt att Sverige följer samma trend.Revisorn är skyldig enligt lagen att lämna tips och råd i samband med revisionen som kan leda till en bättre redovisning och effektivare rutiner inom företaget, så att felaktigheter undviks i framtiden.

Revisions- och konsultarvodets utveckling på Nasdaq OMX Stockholm under perioden år 2005 till år 2012

Ett flertal studier pekar på att en växande andel av Revisionsbyråernas intäkter härrör från konsultuppdrag. Samtidigt debatteras det kring huruvida en Revisionsbyrå bör tillåtas att utföra Revisions- och konsultuppdrag i samma bolag. I Sverige finns i nuläget inget förbud mot att Revisionsbyråerna i samma bolag utför konsultuppdrag parallellt med Revisionsuppdrag, till skillnad från USA där det är striktare reglering. I Sverige finns en bolagsstyrningskod vid namn Svensk Kod för bolagsstyrning som infördes år 2005 och denna kod har inget förbud mot att bolag anlitar samma Revisionsbyrå för både Revisions- och konsultuppdrag, vilket vissa ser som ett problem. Syftet med denna studie är indelat in i tre delar.

Kunskapsdelning i Revisions- och Konsultverksamhet : En komparativ studie

Bakgrund: Kunskap har på senare år kommit att betraktas som en primär källa till konkurrensfördelar, något som har lett till en ambition bland företag att styra kunskap på ett sätt så att den skapar ekonomiskt och konkurrensmässigt värde för företaget. Detta kräver att företagen skapar förutsättningar för kunskapsdelning, en process som omvandlar individers kunskap till en form som kan förstås, absorberas och användas av andra individer i företaget. Kunskapsdelning anses vara speciellt viktigt i professionella tjänsteföretag såsom Revisions- och konsultverksamhet vars verksamhet bygger på just den kunskap som individerna besitter.Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera eventuella skillnader mellan Revisions- och konsultföretag med avseende på kunskapsdelningssystem, samt utreda vilka anledningar som kan finnas till dessa eventuella skillnader. Vidare syftar studien till att utifrån teoretiska modeller inom kunskapsdelningsområdet presentera förslag på eventuella förbättringar och kompletteringar för kunskapsdelningsystemGenomförande: Uppsatsens innehåll baseras på empiriska data insamlade genom personliga intervjuer genomförda på Revisions- och konsultföretag. Det empiriska materialet analyseras sedan med våra teoretiska utgångspunkter som grund, vilka utgörs av teorier på området kunskapsdelning och dess sammanhang.Resultat: I vår analys konstateras vissa skillnader mellan kunskapsdelningssystem i Revisions- och konsultverksamhet.

Värdet av aktierekommendationer

This paper presents a study that evaluates the performance of stock recommendations issued on Swedish stocks during 2003. The selection of recommendations in this paper originates from banks, major brokerage firms and financial press located in Sweden. The total of 171 recommendations consisted of 99 buy recommendations and 72 sell recommendations. Forecast Revisions presented in this paper suggest that Investment managers have no ability to predict performance winners, nor do their forecasts in general have any significant impact on stock prices. A mere 50 percent of the recommendations in this revision had a weak ability to outperform their benchmark indexes as in other similar Revisions.

Verksamhetsstyrning : Hur styr banker respektive revisions/redovisningsbyråer sin verksamhet?

SammanfattningTitel: Verksamhetsstyrning- Hur styr banker respektive Revisions/redovisningsbyråer praktisktsin verksamhet?Problemformulering: Hur styr banker respektive Revisions/redovisningsbyråer sinverksamhet?Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur banker respektiveRevisions/redovisningsbyråer praktiskt styr sin verksamhet ochvilka styrhjälpmedel de använder sig av. För att utveckla dettakommer vi att studera om det finns likheter och skillnader mellande olika branscherna samt studera hur verksamhetsstyrningeneventuellt anpassas till följd av omvärldsförändringar.Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning i form av sexintervjuer. I studien har vi sett på tillvaron utifrån den intervjuadesperspektiv och den kunskapssyn vi använt oss av är denhermeneutiska. Vår studie bygger på ett deduktivt angreppssätt dåvi fördjupat oss i redan befintliga teorier.

Efterfra?gan pa? revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan revisionsplikt : En studie om varfo?r revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas

Titel: Efterfra?gan pa? Revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan Revisionsplikt. En studie om varfo?r Revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas.Bakgrund: Revisionsplikten avskaffades fo?r de minsta fo?retagen i Sverige 2010. Ett motiv bakom denna laga?ndring var att de minsta fo?retagen skulle kunna fa? va?lja vilka Revisions- och ra?dgivningstja?nster de har behov av.

Förväntningsgapet : - en inre konflikt?

SammanfattningDet finns ett flertal definitioner på vad revision innebär. En av dessa är att revision går ut på att med en professionellt skeptisk inställning planera, granska, bedöma och uttala sig om Årsredovisning (ÅR), bokföring och förvaltning. Vid utförandet av revisionen har revisorn ett antal lagar och rekommendationer att följa. I och med detta uppstår troligen ett förväntningsgap, när klienternas förväntningar sträcker sig utöver det som revisorn, enligt det befintliga regelverket, kan eller får göra.Målet med uppsatsen är att ge en djupare förståelse för hur revisorerna upplever förväntningsgapet, ur ett Revisions- och tjänstemarknadsföringsperspektiv. Vidare är avsikten att redogöra för den inre konflikt som eventuellt kan uppträda när revisorerna vill tillgodose sina klienters behov och önskemål.

Belöning och motivation i ett ständigt samspel : En fallstudie kring hur belöningssystem utformas för kärnpersonal på ett revisions- och redovisningsbolag samt hur de motiveras och påverkas av detta system.

Den här studien handlar om hur belöningssystem tillämpas i ett Revisions- och redovisningsföretag (PwC) samt hur detta kan utvecklas som ett motivationsverktyg. Med utgångspunkt i klassiska motivation- och behovsteorier av Maslow, McClelland och Herzberg, tar uppsatsen avstamp för att analysera motivation och belöningssystem i fallföretaget. Utifrån grundläggande teori om professionella tjänsteföretag, agentteori och hur belöningssystem utformas i praktiken; vilka som bör bli belönade, hur och vilka kriterier som ställs används sedan för att jämföra med empirin. En ytterligare huvudaspekt är att undersöka hur kärnpersonalen blir belönad samt hur de uppfattar att de blir belönade och hur deras coacher ser på deras motivation från ett annat perspektiv. Många företag går nämligen ofta miste om att motivera och belöna de som faktiskt utgör en stor del av det operativa arbetet.

Revision och Kreditbetyg : Vilken betydelse har revision för kreditbetyget?

Titel: Efterfra?gan pa? Revisionsbyra?ernas tja?nster fo?r fo?retag utan Revisionsplikt. En studie om varfo?r Revisions- eller ra?dgivningstja?nster efterfra?gas.Bakgrund: Revisionsplikten avskaffades fo?r de minsta fo?retagen i Sverige 2010. Ett motiv bakom denna laga?ndring var att de minsta fo?retagen skulle kunna fa? va?lja vilka Revisions- och ra?dgivningstja?nster de har behov av.

Employer branding : en studie om hur professionella mindre tjänsteföretag attraherar, behåller och motiverar anställda

Forskningen visar att det börjar bli ont om kompetenta medarbetare och att det snart är viktigare att behålla sina kompetenta medarbetare än själva kunderna. Syftet med forskningsstudien har varit att skapa förståelse för hur professionella mindre tjänsteföretag som Revisions- och redovisningsbyråer arbetar med employer branding för att kunna bli attraktiva arbetsgivare. Totalt intervjuades sex personer från sex mindre Revisions- och redovisningsbyråer. Intervjuernas fokus låg på två huvudområden: extern- och intern employer branding. Resultatet visade att fem utav de sex tjänsteföretagen inte arbetar med att attrahera nya talangfulla medarbetare (Extern employer branding).

Den vägda nyttjandeperioden och dess effekter på utvalda finansiella nyckeltal: En studie av bostadsrättsföreningars avskrivningstider på byggnader

Housing cooperatives in Sweden practice very long depreciation times for their buildings and assets, subsequently depreciation costs are very low. This study aims at addressing issues relating to potential upward Revisions of these costs and the revenue levels needed by housing cooperatives to address these changes, while also providing a detailed summary of some chosen financial ratios under different circumstances. This study's results are based upon recent (2015) market data within the Stockholm region, collected through a manual process and analyzed quantitatively. On average, housing cooperatives EBIT do not cover their financial costs and have low profit margins. The average depreciation time is considerably above what a technical evaluation by other sources may state.

Oligopolets fall? : En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp revisions-och rådgivningsbranschens marknadskoncentration

Sammanfattning Examensarbete i företagsekonomi, Internationella handelshögskolan i Jönköping, Revision, Magisteruppsats, VT 2011. Författare: Caroline Lillevang & Anna Norrsell Karlsson Handledare: Gunnar Rimmel & Fredrika Askenmalm Titel: Oligopolets fall? ? En analys av EU kommissionens förslag till att lösa upp Revisions- och rådgivnings-branschens marknadskoncentration Bakgrund och Problem: Enligt den utgivna Grönboken är det nödvändigt för den finansiella stabiliteten att re-visions- och rådgivningsbranschen och dess marknadsstruktur utvecklas. EU kommissionen vill lösa upp mark-nadskoncentrationen och diskuterar bland annat ett införande av krav på gemensam revision för större bolag samt krav på byrårotation. Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida Grönbokens förslag är rätt väg att gå för att uppfylla EU kommissionens önskan om att förändra Revisions- och rådgivningsbranschens marknadsstruktur.

Den optimala kombinationen : En undersökning av småföretagarnas preferenser vad gäller olika kombinationerav attribut relaterade till revisions- och redovisningstjänster

Background and problem: The abolishment of the mandatory audit in Sweden resulted in a marketorientation in which the small sized enterprises gained a stronger position. Theaudit firms are faced with the challenge to better meet the clients need and todemonstrate the value of audit now when it is optional. In coherence with thisclient focus it is endorsed to implement a value-based pricing that primarilyconsiders the client?s value and willingness to pay. The value of audit andaccounting services to small sized enterprises is not yet fully investigated, whyit is difficult to implement a value-based strategy.Aim: The aim of this study is to investigate the value of audit and accounting servicesto the small sized enterprises through the study of which attributes theseservices consist of and which priority the small sized enterprises attach to thedifferent attributes.

1 Nästa sida ->