Sök:

Revisions- och konsultbyråers affärsmodeller

Med kundperspektiv i fokus


Konkurrens och hur den påverkar ett företag kan skilja sig beroende på vilken marknad eller bransch företaget befinner sig i. Hur ett företag väljer att jobba med konkurrens och kampen om kunderna är en bidragande faktor till uppsatsens genomförande. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för revisions- och konsultbyråers affärsmodeller och genom ett kundperspektiv (1) identifiera nyckelfaktorer och mekanismer för socialt utbyte som påverkar affärsmodellen och även hur kunder och företag upplever nyckelfaktorerna och de sociala mekanismerna. (2) Utveckla en analysmodell som visar företags centrala delar av deras affärsmodell och sociala mekanismer. Att utveckla en bra förståelse för organisationens omgivning hjälper företaget att uppnå en starkare, mer konkurrenskraftig affärsmodell. En väl utformad affärsmodell ser affärsmodellen genom sina kunders ögon, ett tillvägagångssätt som kan leda till upptäckten av helt nya möjligheter. Utmaningen ligger i att utveckla en sund förståelse av kunder för att kunna basera sin affärsmodelldesign på det. En fallstudie har genomförts med kvalitativa intervjuer på en revisions- och konsultbyrå i mellersta Norrland. Resultaten tyder på att de viktigaste elementen i en revisions och konsultbyrås affärsmodell är den personliga kontakten och kompetensen hos personalen.

Författare

Isabell Lindgren

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..