Sök:

Sökresultat:

27 Uppsatser om Retro - Sida 1 av 2

Retrospel : En studie i hur retrotrenden påverkat digitala spel

I det här arbetet undersöker vi hur Retrotrenden påverkat digitala spel. Vi undersöker hur Retro blivit en erkänd stil och varför den har blivit det. Vi undersöker dess koppling med nostalgi, hur nostalgi fungerar och varför man kan tänkas vilja använda sig av det när man ska utveckla ett digitalt spel. Retro är inte ett fenomen som är medie exklusivt till digitala spel, vi undersöker hur Retro verkar i andra medier och hur medierna blandar Retroelement med varandra. Det är inte ovanligt att samtida digitala spel influeras av Retrospel eller rent av utvecklas i syfte att bli ett nyproducerat Retrospel, detta är något som vi gestaltar i vår produktion av ett digitalt spel.

Retrospel: En studie i hur retrotrenden påverkat digitala spel

I det här arbetet undersöker vi hur Retrotrenden påverkat digitala spel. Vi undersöker hur Retro blivit en erkänd stil och varför den har blivit det. Vi undersöker dess koppling med nostalgi, hur nostalgi fungerar och varför man kan tänkas vilja använda sig av det när man ska utveckla ett digitalt spel. Retro är inte ett fenomen som är medie exklusivt till digitala spel, vi undersöker hur Retro verkar i andra medier och hur medierna blandar Retroelement med varandra. Det är inte ovanligt att samtida digitala spel influeras av Retrospel eller rent av utvecklas i syfte att bli ett nyproducerat Retrospel, detta är något som vi gestaltar i vår produktion av ett digitalt spel.

Nostalgi och retro

Retro lockar och nostalgi skapas av existentiella och/eller estetiska skäl med omfattande och varierande betydelser för olika aktörer. Människors minnen och sinnen kan knytas an till folkparken Tyrolens dansbana och musikverksamhet. Dansbanan och musiken fungerar som minnesbärare, de är exempel på hur materiellt och immateriellt kulturarv samverkar och genererar upplevelser av nostalgi. Att samla och dokumentera kulturarv är avgörande för nostalgins och Retrons betydelser för människor, ett exempel är den mobila museivagnen "Tyrolen på hjul". Samtida individuella och kollektiva berättelser om det nära förflutna liksom begreppen nostalgi och Retro kan användas inom arkeologin för att förstå vad det innebär att vara människa..

Deco Retro : Designprocessen för att skapa ett varumärke

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Kundmanualen : En rapport om design och utveckling av en manual riktad till kunder inom digitaltryck

Denna rapport redogör för skapandet av varumärket Deco Retro. Samt den tillhörandedesignprocessen för att skapa en visuell identitet och profil för varumärket. VarumärketDeco Retro togs fram som ett undervarumärke till Kitsch Sweden AB som behövde ettvarumärke som passade deras nuvarande och framtida produkter. Deco Retro ska bidra meden stärkt identitet och värde för de produkter som ska säljas under varumärket. Designarbetetkring varumärket strävade framförallt efter att kommunicera den idé, identitet och de värdensom under projektet tagits fram för varumärket, samtidigt som det ska ha bidragit med enestetiskt tilltalande grafisk design.

Xlight-Retro : En lampa för offentliga inomhusmiljöer

The company Sound Precision has developed a new Line Array loudspeaker system (VHA-40). When using this system, their customers need computer aid to get the best possible sound-quality and control of sound levels for the whole audience. The aim of this thesis is to develop a truly useful sound quality simulator for the VHA-40. The system will help the sound engineers to position the loudspeakers for optimal sound by simulating loudspeaker configurations and visualizing the resulting sound quality and quantity. To solve this a human-centered design (HCD) approach is taken to implement a system that is truly useful for the users, meaning that they will use it more and hence deliver better sound for the audience.

Pivot - en aktiv sittmöbel för kontorsmiljö

The purpose of this project was to invite a changed perception of active sitting, to introduce a more active way of sitting in office environments and destigmatize an active sitting posture such as straddling by giving active sitting products conscious aesthetics based on environment and positive associations. The goal with this project was an active sitting product for office environments with aesthetics considered encouraging to movement in a relaxed way, regardless of age and gender, and connect to materials and aesthetics related to activity, experience and recreation. Horseback riding, Retro style surfing and skateboarding was an entry of investigation. The project was based on existing active sitting products, their function and production techniques. It was not a part of the project to investigate new models of sitting.

DEN SMÅSKALIGA TEXTILA ÅTERBRUKSMARKNADEN En undersökning av hantverkskunskaper, attityder och föremåls cirkulering

Uppsats för avläggande av filosofie kandidatexamen iKulturvård, Ledarskap i slöjd och kulturhantverk15 hpInstitutionen för kulturvårdGöteborgs universitet2014:30.

Z Excursion : Spel-bidrag till Swedish Game Awards

This report describes my degree project. For my degree project I made a demo for a game idea that I've developed, and implemented for use with Xbox 360. The idea was about converting the feeling and gameplay of old 2D side-scrolling platform games into 3D, viewed from a first-person perspective. The Xbox 360 version of the demo was also submitted for the game competition Swedish Game Awards. In the report, I explain this idea more extensive, what software I used to implement it, and how I implemented it. Finally, at the end I clarify the results and discuss fulfilled tasks and future improvements.

Vad styr ett second hand- köp? - en undersökning om hur de fyra P:na påverkar butikerna Myrorna och Beyond Retr

?Det finns en chans att man hittar ett unikt plagg som ingen annan har.?(Kommentar från undersökningen)Idag används second hand kläder flitigt av trendsättare och kändisar och är ofta ett återkommande tema i modetidningar och styling jobb. Kända personer som skådespelerskan Josephine Bornebusch och artisten Agnes Carlsson förespråkar second hand och har alla second hand- kläder i sina garderober. Två detaljhandelsföretag som är välkända inom second hand- branschen är företagen Myrorna och Beyond Retro. Trots att de är verksamma inom samma bransch, andrahandskläder, har de enligt oss fokuserat på olika element som gör dem konkurrenskraftiga.

Second hand- och vintagekläder Vs. Nyproducerade kläder - En studie kring huruvida köp av andrahandskläder leder till lägre konsumtion av nyproducerade plagg.

I dagens Sverige konsumeras årligen stora mängder kläder. Nyproduktion av textil har en betydande miljöpåverkan med bland annat stor åtgång av vatten samt mängder av kemikalier. Ett alternativ till allt nyproducerat skulle kunna vara andrahandsmarknaden för kläder.Syftet med studien är att undersöka om de kvinnliga kunderna hos butikerna Myrorna och Beyond Retro konsumerar färre nyproducerade plagg för att de konsumerar second hand- och vintagekläder.Vi har använt oss utav en kvantitativ undersökning där vi intervjuat totalt hundra stycken respondenter i anslutning till Myrorna och Beyond Retros butiker. Vidare har vi genomfört fem stycken kvalitativa intervjuer med vana konsumenter hos ovannämnda butiker, för att fånga deras resonemang bakom svaren.De kvantitativa intervjuerna visar på att en liten majoritet anser sig konsumera färre nyproducerade plagg för att de konsumerar second hand- och vintagekläder. Samt att det överhängande motivet bakom köpen var att second hand- och vintagekläder är unikt och trendigt.

Myrorna & Beyond Retro ? En jämförande studie mellan en ideell och en vinstdrivande secondhand-verksamhet

Den svenska andrahandsmarknaden har under senare år växt sig allt starkare. Förklaringarna till det fenomenet är bl.a. den rådande miljödebatten och konsumenters nya medvetenhet till deras konsumtionsbeteende. Konsumenten har i dag ett behov att ha en individualistisk stil, vilket kan vara en anledning till secondhand-branschens nyvunna trendstatus och snabba expansion. Lågkonjunkturen, som drabbade Sverige 2008, kan även vara en anledning till den expanderande marknaden.

Sortimentsstyrning inom second-hand

Det finns olika strategier för företag att styra sitt sortiment och sortimentsstyrningen är av viktig betydelse för ett företags lönsamhet. Second-hand företag skiljer sig vanligtvis i sin sortimentsstyrning från hur man traditionellt sätt arbetar med att bygga upp ett sortiment. Det beror bland annat på att de oftast bygger upp sitt sortiment av skänkt gods vilket gör att de inte kan styra över sortimentets utseende på samma sätt som ett traditionellt företag kan. Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på hur second-hand företag arbetar med sin sortimentsstyrning för att sedan sätta det i relation till det traditionella styrningssättet. Vi har valt att undersöka två olika second-hand företag, Emmaus Björkå, en ideell förening och Beyond Retro, ett vinstdrivande vintage företag som på olika sätt arbetar med att bygga upp sitt sortiment.

Kappa och Klänning - Retro plagg med modern passform

För företag som arbetar med måttlistor och skisser och låter mönstret skapas på en fabrik kan det vara problematiskt att få plaggen att sitta som man vill. Speciellt svårt kan det vara med ärmhål, ärmkullar och halshål. Jag har arbetat med ett sådant företag för att ta fram en kappa och klänning från designskisser i sextiotalsstil med modern passform i storlekarna XS-XL. Moderniseringen innebär till exempel mer rörelsevidd, inte spetsig byst och längre ärmar. Till detta skapas plaggmåttlistor, materialspecifikationer och plaggdelsdokument för att plaggen ska vara färdigt för att produceras på fabrik.

My First Sneakr. Barnskor

Children shoes today is designed with the idea that there feet need a lot of support.Due to this the shoes are stiff all over and children are not recommend to wereshoes when they learn how to walk1. It is also quite difficult to squeeze there feet into these shoes.My project is about minimizing the gap between learning how to walk bare footindoors to take the first steps outside. And while doing that create a collection ofshoes and create a new brand; My First Sneakr.My First Sneakrs is inspired by Retro sneakers, hiphop- and street culture. Theshoes are colored with attitude and the models are unisex. The outsoles are soft tomimic the bare foot feeling.The shoe has an opening feature in the back, making it easy to put on.

1 Nästa sida ->