Retrospel
En studie i hur retrotrenden påverkat digitala spel
I det här arbetet undersöker vi hur retrotrenden påverkat digitala spel. Vi
undersöker hur retro
blivit en erkänd stil och varför den har blivit det. Vi undersöker dess
koppling med nostalgi,
hur nostalgi fungerar och varför man kan tänkas vilja använda sig av det när
man ska utveckla
ett digitalt spel. Retro är inte ett fenomen som är medie exklusivt till
digitala spel, vi
undersöker hur retro verkar i andra medier och hur medierna blandar
retroelement med
varandra. Det är inte ovanligt att samtida digitala spel influeras av retrospel
eller rent av
utvecklas i syfte att bli ett nyproducerat retrospel, detta är något som vi
gestaltar i vår
produktion av ett digitalt spel. Vi redogör i detta arbete hur vi gått tillväga
när vi skapat ett
spel som blandar gammalt och nytt.
In this research thesis we examine how the retro trend has affected digital
games. We
investigate how retro has become a recognized style and why it has become so.
We examine
it's relationship with nostalgia, how nostalgia works and why you might want to
use it when
developing a digital game. Retro is not a phenomenon exclusive to digital
games, we examine
how retro appears in other media and how the media is mixing retro elements
with each other.
It is not uncommon for contemporary digital games too be influenced by retro
games or to be
developed as all newly produced retro games, this is something that we portray
in our
production of a digital game. In this paper we also explain how we proceeded
when we
created our digital game that mixes old with new.