Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Projektlitteratur - Sida 1 av 1

Beställaren - en otydlig projektroll!

Personliga erfarenheter från projektledningsområdet ? som lärare, projektdeltagare och forskningssekreterare ? har lagt grunden till författarens uppfattning om att projektets beställare ofta hamnar i skymundan. Samtidigt har erfarenheterna bidragit till åsikten att det krävs tydlighet när det gäller projektets rollfördelning - speciellt avseende projektledaren och beställaren. Undersökningens syfte är att undersöka dels hur Projektlitteratur framställer beställaren och dels hur projektdokumentation framställer beställaren och sedan jämföra hur teorin (Projektlitteraturen) förhåller sig till praktiken som avspeglas i projektdokumentationen. Uppsatsen genomförs som en litteraturstudie enligt en kvalitativ, induktiv metod.

Sjuksköterskans kommunikation och bemötande i samband med omvårdnad av patienter med en annan kulturell bakgrund.

Personliga erfarenheter från projektledningsområdet ? som lärare, projektdeltagare och forskningssekreterare ? har lagt grunden till författarens uppfattning om att projektets beställare ofta hamnar i skymundan. Samtidigt har erfarenheterna bidragit till åsikten att det krävs tydlighet när det gäller projektets rollfördelning - speciellt avseende projektledaren och beställaren. Undersökningens syfte är att undersöka dels hur Projektlitteratur framställer beställaren och dels hur projektdokumentation framställer beställaren och sedan jämföra hur teorin (Projektlitteraturen) förhåller sig till praktiken som avspeglas i projektdokumentationen. Uppsatsen genomförs som en litteraturstudie enligt en kvalitativ, induktiv metod.

Människor i projektarbete?

Vårt syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse för projektarbete. Med hjälp av kompletterande litteratur och empiri vill vi utifrån ovanstående fyra frågeställningar problematisera Projektlitteraturen och se om de befintliga teorierna inom Projektlitteraturen kan utvecklas. Vi har använt oss av en hermeneutisk kvalitativ metod. Vår empiri utgörs av intervjuer, en deltagande observation, samt företagsinternt material från ett fallföretag. Vår uppsats visar på att Projektlitteraturen, de normativa teorierna, inte är tillräckliga för att ge en djup förståelse för projektarbete.

Förändrade kundkrav i projekt - En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete

SammanfattningTitel:Förändrade kundkrav i projekt-En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete Syfte:Att analysera hur ett företag kan bemöta förändrade kundkrav i projektets livscykel, med fokus på planerings- och genomförandefasen Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med medarbetare som arbetar i projektform på fallföretaget. Inledande intervjuer samt litteraturgenomgång har gett oss en förståelse för undersökningsområdet. Teoretiska perspektiv:Med utgångspunkt i Projektlitteratur, relationsmarknadsföring och transaktionskostnadsteori kommer vi bygga en teoretisk referensram som hjälper oss i vidare analys. Empiri:Fallföretaget var lämpligt då det genomgående arbetar med olika omfattande projekt hos externa kunder. Resultatet av intervjuer med sex användare presenteras med utgångspunkt i intervjuteman.