Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Produktfamilj - Sida 1 av 1

Prognostisering av efterfrågan : En fallstudie på Getinge Disinfection AB

Bakgrund: För företag är logistikverksamheten ett område som är av stor betydelse för lönsamheten. Lönsamheten förbättras genom att öka antingen vinstmarginalen eller kapitalomsättningshastigheten, där det senare kan erhållas genom att minska lager-nivåerna. Lager leder till ett antal kostnader, bland annat kapitalbindning. En viktig faktor inom lagerstyrningen är prognoser. Företag använder prognoser för att uppskatta produkternas framtida efterfråga i syfte att planera sin verksamhet.

Utveckling av ny produktfamilj med handskar för användare inom street- outdoor segmentet. : En liten bit av naturen till staden, en liten bit av staden till naturen

This thesis describes the new construction of a small house and it includes studies of three heating systems: geothermal heating, district heating and pellet. The purpose of this thesis is to project a small house which can manage Building Regulations, BBR conditions and then examine three possible heating systems for the small house. This thesis is a literature study which gives an understanding of the heating systems technical structure, properties and costs. An empirical study completes the literature study by giving a deeper understanding of district heating costs and pellet costs. The empirical study contains two interviews, one of which was conducted in a district heating corporation and the other interview was conducted in a pellet corporation.

Material- och processflödesförbättringar med hjälp av
produktionssimulering vid IFÖ Sanitärs duschtillverkning

IFÖ Sanitär påbörjade hösten 2004 tillverkningen av SOLID, som är deras nya Produktfamilj av duschväggar och kabiner. Produkten monteras till stor del automatiskt i en robotcell. Övriga processer i tillverkningssystemet är tagna från befintliga processer och är inte optimerade för de nya förutsättningarna som gäller för SOLID. Syftet med examensarbetet som utförts under hösten 2005 vid IFÖ Sanitärs anläggning i Mörrum är en genomgång av processflödet för SOLID och identifiera onödiga och ineffektiva processteg samt föreslå förbättringsåtgärder för dessa. Arbetet har utförts i två faser, av vilka den första innehöll analys av befintligt system för att identifiera ineffektiva processteg och den andra innehöll vidare arbete med processtegen för att få fram konkreta förbättringsåtgärder.

En lönsamhetsberäkning på konkurrerande transportmedel

Rapporten behandlar två uppgifter, transporter av motorsågar (Produktfamilj 6001 och 6002) från Sverige till USA och transporter av Husqvarnas produkter inom Europa.Vad gäller transporter till USA så finns idag två alternativa transportmedel, flyg och sjöfrakt. Syftet med undersökningen var att klargöra vilket transportsätt som är mest lönsamt för Husqvarna både ur ett ekonomiskt- och kundperspektiv. Undersökningen visar en genomsnittlig låg servicegrad för båda Produktfamiljerna, inget samband kan heller förtydligas mellan flygfrakt och höjd servicegrad. Undantagsvis används flyg i syfte att minska ledtiderna och frigöra produktionskapacitet för att bättre kunna bemöta behovet i Europa.Husqvarna bör använda båt som transportmedel av motorsågar. Flygtransport bör endast användas då stora variationer i efterfrågan förekommer och behov av produkter finns.

Standardisering av en analysmetod och introducering av ett simuleringsverktyg på Gestamp HardTech

Gestamp HardTech är en ledande tillverkare av säkerhetskomponenter för bilindustrin. Genom att presshärda stolpar och sidokrockskydd är det möjligt att ge komponenterna de egenskaper som kunderna söker. Den berörda Produktfamiljen kräver bearbetning enligt flödet; stansning, presshärdning, fixturblästring och laserskärning där den även emballeras. Bakgrunden till att studien har utförts är på grund av företagets avsaknad av en uppdaterad och standardiserad analysmetod vid nyintroduktioner av produkter. De saknar även möjligheten att djupare analysera ett produktflöde och visualisera flaskhalsar via en produktionssimulering.

Tre lampor och ett ben : produktserie för Gotlands Lampfabrik

Gotlands Lampfabrik är en nystartad verksamhet (2009) som drivs av Jonas Kling och Jane Odell centralt på Gotland. De producerar stilrena lampskärmar i ett ljust polymermaterial med papp på båda sidorna.Produktionen är liten och görs för hand på plats i den egna fabriken i Väskinde.Sortimentet består av 33 lampskärmar och i nuläget producerar inte Gotlands Lampfabrik sina egna lampben eller upphängningar utan köper in dem från fristående parter vilket medför att sortimentet kan uppfattas som spretigt och osammanhängande. Dagens sortiment saknar även vägglampor och ljuskällorna som används är glödlampor som från och med 2009 håller på att urfasas från den Europeiska marknaden efter ett beslut från EU. Möjligheten att kunna välja lampor från samma serie till sitt hem är både efterfrågat samt kan ge en känsla av sammanhållen och genomtänkt interiör. Genom att göra en produktserie med tillhörande upphängning samt lampben skulle verksamheten kunna profilera sig bättre och få en mer tydlig produktidentitet.I ett nära samarbete med Jonas på Gotlands Lampfabrik kom vi gemensamt överens om att skapa en ny produktserie med tydligt släktskap till varandra.

Kvalitetssäkrad och standardiserad kabelövergång för ny kontaktdonsserie

Värdeflödesanalys är ett ofta använt verktyg inom förbättringskonceptet Lean och syftar till att eliminera slöserier i processer och erhålla en högre resurseffektivitet. Värdeflödesanalys har sitt ursprung i produktionssektorn men har utvecklats till att användas också inom tjänstesektorn även om det fortfarande inte tillämpas i lika stor utsträckning där. Reklamationsprocessen är just en sådan tjänsteprocess som detta examensarbete syftar till att undersöka.Målsättningen är att framlägga resultat som bidrar till att ABB Control Products kan lämna svar till kund inom 10 arbetsdagar från mottagande av returnerad produkt. För detta ändamål kartläggs ett antal avslutade reklamationsärenden bestående av Produktfamiljerna kontaktorer, mjukstartare och tryckknappar. Dessutom följs ett mjukstartarfall i realtid genom reklamationsprocessen för att direkt kunna observera hur arbetet går till.Det kan konstateras att den främsta anledningen till att ledtiden för reklamationsärenden idag är för lång är att det samlas stora lager vid varje processteg.

Värdeflödesanalys av reklamationsprocessen på ABB Control Products

Värdeflödesanalys är ett ofta använt verktyg inom förbättringskonceptet Lean och syftar till att eliminera slöserier i processer och erhålla en högre resurseffektivitet. Värdeflödesanalys har sitt ursprung i produktionssektorn men har utvecklats till att användas också inom tjänstesektorn även om det fortfarande inte tillämpas i lika stor utsträckning där. Reklamationsprocessen är just en sådan tjänsteprocess som detta examensarbete syftar till att undersöka.Målsättningen är att framlägga resultat som bidrar till att ABB Control Products kan lämna svar till kund inom 10 arbetsdagar från mottagande av returnerad produkt. För detta ändamål kartläggs ett antal avslutade reklamationsärenden bestående av Produktfamiljerna kontaktorer, mjukstartare och tryckknappar. Dessutom följs ett mjukstartarfall i realtid genom reklamationsprocessen för att direkt kunna observera hur arbetet går till.Det kan konstateras att den främsta anledningen till att ledtiden för reklamationsärenden idag är för lång är att det samlas stora lager vid varje processteg.