Sök:

Sökresultat:

24 Uppsatser om Portaler - Sida 1 av 2

Bredbandstjänsternas framtid : En fallstudie av Sydkraft Bredband

Vi fann att hushållen i Norrköping har nytta av flertalet tjänster som i framtiden kan komma att erbjudas via Stadsnet.com. Dock är det är svårt att ta betalt för tjänster som tidigare erbjudits gratis via Internet. Vi ser också att Stadsnet.com som nätverk ger kunden ett mervärde om det i framtiden fortsätter att växa, med både fler bredbandsanvändare och fler Service Providers. I undersökningen med Service Providers fann vi att de intervjuade företagen vill använda sig av Portaler så som Stadsnet.com istället för att driva egna Portaler..

Bredbandstjänsternas framtid - En fallstudie av Sydkraft Bredband

Vi fann att hushållen i Norrköping har nytta av flertalet tjänster som i framtiden kan komma att erbjudas via Stadsnet.com. Dock är det är svårt att ta betalt för tjänster som tidigare erbjudits gratis via Internet. Vi ser också att Stadsnet.com som nätverk ger kunden ett mervärde om det i framtiden fortsätter att växa, med både fler bredbandsanvändare och fler Service Providers. I undersökningen med Service Providers fann vi att de intervjuade företagen vill använda sig av Portaler så som Stadsnet.com istället för att driva egna Portaler..

Hur portaler kan stödja mikroföretag att överlevaoch växa på en allt större konkurrensutsatt marknadmed hjälp av ICT och e-commerce

Detta ar en studie dar man undersokt varfor mikroforetag deltar i Portaler och vilketstod mikroforetag ar i behov av via Portaler. Detta ar intressant da utvecklingen avICT (informations- och kommunikationsteknik) innebar nya forutsattningar forsmaforetags mojligheter att marknadsfora och salja varor och tjanster och dessatillsammans med de medelstora foretagen utgor upp emot 99% av helaforetagspopulationen i EU-landerna och star for en stor del av de nya arbetstillfallensom skapas i vastvarldens ekonomier. Begransningen till mikroforetag gors eftersomtidigare forskning i forsta hand har berort det som definierats som sma ochmedelstora foretag och inte mikroforetag (1-10 anstallda). E-commerce funktionalitetskall finnas i Portalerna eftersom man kan finna tidigare studier som behandlarsamarbete mellan mikroforetag utan e-commerce i Portaler.For att genomfora studien valde man att gora en multipel flerfallsstudie efter engenomgang av befintlig forskning pa omradet. Data till flerfallsstudien samlades ingenom dokument, observationer, enkater och intervjuer.

Inställningen till användningen av Lync : En kvantitativ fallstudie av anställda på avdelningen Verksamhetsstöd inom Försäkringskassan grundad på UTAUT-modellen

Detta ar en studie dar man undersokt varfor mikroforetag deltar i Portaler och vilketstod mikroforetag ar i behov av via Portaler. Detta ar intressant da utvecklingen avICT (informations- och kommunikationsteknik) innebar nya forutsattningar forsmaforetags mojligheter att marknadsfora och salja varor och tjanster och dessatillsammans med de medelstora foretagen utgor upp emot 99% av helaforetagspopulationen i EU-landerna och star for en stor del av de nya arbetstillfallensom skapas i vastvarldens ekonomier. Begransningen till mikroforetag gors eftersomtidigare forskning i forsta hand har berort det som definierats som sma ochmedelstora foretag och inte mikroforetag (1-10 anstallda). E-commerce funktionalitetskall finnas i Portalerna eftersom man kan finna tidigare studier som behandlarsamarbete mellan mikroforetag utan e-commerce i Portaler.For att genomfora studien valde man att gora en multipel flerfallsstudie efter engenomgang av befintlig forskning pa omradet. Data till flerfallsstudien samlades ingenom dokument, observationer, enkater och intervjuer.

Webbdesign ur ett tillgänglighetsperspektiv för funktionshindrade: varför utvecklas inte huvuddelen av alla webbapplikationer med användarstöd för funktionshindrade?

Utvecklingen av användargränssnitt har sedan persondatorns intåg i vårt samhälle utvecklats enormt för att i dag vara relativt välutvecklade i användar- och tillgänglighet. Tyvärr har inte utvecklingen av webbaserade gränssnitt utvecklats i samma takt och kan erbjuda funktionshindrade samma möjlighet till god användarvänlighet och tillgänglighet. Vi vill med vår uppsats finna några orsaker till varför det i dag inte utvecklas fler webbsidor och Portaler med användarstöd för funktionshindrade. I vår fallstudie har vi funnit att några av orsakerna till varför inte fler webbsidor och Portaler är mer tillgänglighetsanpassade än dagens, ligger inom områden såsom ekonomi, ramvillkor och systemutveckling..

Företagsportaler: en jämförelse mellan en standardlösning och egenutveckling

I den här uppsatsen har jag valt att fokusera forskningen på en jämförelse mellan två olika portallösningar, en standardlösning och en egenutvecklad portal. För att på så sätt undersöka om en standardlösning kan ersätta en egenutveckling vad gäller företagsPortaler. En företagsportal är verktyg som via ett webbaserat gränssnitt tillhandahåller användaren eller en grupp av användare med den information och de applikationer, eller funktioner, som behövs för att deras arbete ska kunna utföras på ett effektivt sätt. Portalen gör det möjligt för användaren att nå relevant information som kan vara både intern och extern. Användaren kan nå portalen oberoende av vart denne befinner sig, och oberoende av vilken dator eller vilket operativsystem användaren använder sig av.

HR Shared Service - ett aktörsnätverk : En kvalitativ studie av införandet av HR Shared Service och dess konsekvenser för ledarna

Införande av en HR Shared Service-organisation syftar till att omfördela HR-funktionens personalarbete och separera det administrativa personalarbetet från det strategiska. Med hjälp av ny teknologi kan HR administration flyttas över till HR/IT-system och HR-arbetet kan i större utsträckning ske via självservice som hanteras av ledare och medarbetare i organisationen. Den senaste tidens forskning kring HR Shared Service och det nya sättet att leverara HR-service visar att gamla sampels- och handlingsmönster fortfarande lever kvar mellan ledare och HR-medarbetare. Uppsatsens syfte är att undersöka hur HR Shared Service har införts på ett Telekom företag och vilka konsekvenser det fått för ledarna på företaget.Den empiriska undersökningen har genomförts med en kvalitativ metod i form av 11 intervjuer med ledare och projektdeltagare för införandet av HR Shared Service-organisationen. Tre deltagande observationer genomfördes med avseende på hur ledare söker information på HR-Portalerna.

Fantasivärlden Jhax

I mitt kandidatarbete undersöker jag fantasi och kreativitet, varför vi skapar fantasivärldaroch hur vi hittar till dem - finns det Portaler till fantasivärldarna? Jag letar efter svar ur filosofiskaperspektiv genom att läsa om fantasi och lek. Jag tittar närmare på andra konsthantverkareoch konstnärers fantasivärldar och drar kopplingar till filmers fantasivärldaroch sagor för att jämföra innehållen och det visuella. Om detta skriver jag i denna rapport,jag skriver även om hur min gestaltning har växt fram, formats och utvecklats och minatankar under arbetets gång..

Fotozonen : att skapa en internetportal med PHP

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Informationshantering i webbportalsystem

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Design eller innehåll : vad är viktigast för en webbportal?

Användningen av Internet har ökat kraftigt de senaste åren och begreppet webbportal har blivit allt vanligare. Syftet med det här arbetet är att undersöka om det är en webbportals design som är det avgörande vid valet av webbportal eller om det är innehållet och tjänsterna. Kanske är det en kombination av design och tjänster som värdesätts högst.I detta arbete utförs en heuristisk utvärdering av ett antal bostadsförvaltningsPortaler för att undersöka både eventuella användbarhetsproblem samt hur väl designade Portalerna är. I arbetet görs även en enkätundersökning hos ett antal utvalda hyresgäster hos AB Skövdebostäder för att undersöka inställningen till designen av företagets webbplats samt dess innehåll och tjänster.Resultatet visar att webbPortalers tjänster är viktigare än designen men att designen inte är helt oviktig. Några generella slutsatser kan dock inte dras av detta arbetes undersökningar eftersom både antalet medverkande Portaler och hyresgäster är allt för få..

Internet och Fastighetsmäklare, en lyckad kombination?

Det vi har kommit fram till är att Internets inverkan på fastighetsmäklarbranschens struktur har varit mer begräsad än på resemäklarbranschen, då den förstnämnda branschen har högre inträdeshinder, främst i form av hårdare reglering. Fastighetsmäklarbranschens utbud är koncentrerat till två Portaler. Sökningen efter ett specifikt objekt via Internet underlättas och detaljerade data kan erhållas hemifrån under dygnets alla 24 timmar. Detta innebär tidsbesparing för fastighetsmäklarna som kan ägna sig mer åt kundvård. I resemäklarbranschen finns ingen motsvarande portal, vilket medför tidskrävande sökprocesser för att hitta den specifika tjänsten.

Informationshanteringsssytem till en existerande portallösning

Examenarbetesrapporten behandlar utvecklingen av ett modulbaserat informationshanteringssystem. Systemet ska inte bara byggas utan också konstrueras för att fungera som en eller multipla instanser (av applikationen) i den existerande portallösningen, vilken är utvecklad av företaget MindValue. Portalsystemet är ett verktyg som gör det möjligt för deras kunder, i samverkan med MindValue, att skapa sina egna Portaler.Det som annars särskiljer det här systemet från många andra informationshanteringssystem är kategoriseringen av systemets information och möjligheten till fritextsökning bland informationssidornas (posternas) textbaserade filer.Utvecklingen av systemet har skett iterativt och inkrementellt. Det vill säga utveckling genom att iterera systemet genom att bygga det version för version, tills resultatet är det önskade. Fokus har legat framförallt på utvecklingen och inte lika mycket på dokumentationen.

Värdering av Internetportaler : en studie av värdebyggande faktorer vid värdering av portaler

Många Internetrelaterade företag har den senaste tiden på börser runt om i världen värderats till flera miljarder kronor. Internetföretag utan vinst eller historia är svåra att värdera med traditionella värderingsmetoder och därför krävs andra tillvägagångssätt för värdering. Syftet är att beskriva vilka faktorer som påverkar värderingen av InternetPortaler samt att med hjälp av dessa faktorer försöka värdera en portal. Undersökningen är dels teoretisk och behandlar avsaknaden av fungerande modeller för portal-värdering, dels rör problemet vårt fallföretag, på vilket vi försöker applicera de tillvägagångssätt vi funnit. De faktorer som åsyftas är snarare antal besökare, portalens intäkter och kostnader än makroekonomiska faktorer som ränteläget.

Webbportaler för bostadsföretag

En webbplats på Internet används av företag och organisationer för att förmedla, informera samt marknadsföra och erbjuda varor och tjänster. En portal kännetecknas som en utvecklad webbplats med möjlighet till interaktiv kommunikation mellan kund och företag. Eftersom det ännu är oklart vad användningen av webbbaserade tjänster på en webbportal för bostadsföretag ger, finns det en tveksamhet hos bostadsföretag att göra en sådan utveckling. Vi har i uppsatsen utfört en fallstudie där vi undersökt hur bostadsföretag identifierat tjänsterna de valt att införa i en portallösning. Vidare har vi undersökt hur dessa tjänster svarar mot de behov som hyresgästerna har.

1 Nästa sida ->