Sök:

Hur portaler kan stödja mikroföretag att överlevaoch växa på en allt större konkurrensutsatt marknadmed hjälp av ICT och e-commerce

Detta ar en studie dar man undersokt varfor mikroforetag deltar i portaler och vilketstod mikroforetag ar i behov av via portaler. Detta ar intressant da utvecklingen avICT (informations- och kommunikationsteknik) innebar nya forutsattningar forsmaforetags mojligheter att marknadsfora och salja varor och tjanster och dessatillsammans med de medelstora foretagen utgor upp emot 99% av helaforetagspopulationen i EU-landerna och star for en stor del av de nya arbetstillfallensom skapas i vastvarldens ekonomier. Begransningen till mikroforetag gors eftersomtidigare forskning i forsta hand har berort det som definierats som sma ochmedelstora foretag och inte mikroforetag (1-10 anstallda). E-commerce funktionalitetskall finnas i portalerna eftersom man kan finna tidigare studier som behandlarsamarbete mellan mikroforetag utan e-commerce i portaler.For att genomfora studien valde man att gora en multipel flerfallsstudie efter engenomgang av befintlig forskning pa omradet. Data till flerfallsstudien samlades ingenom dokument, observationer, enkater och intervjuer. Pa enkaten gjordes enImportance-Performance analys. Denna analys jamfordes med ovrig data for att fa enuppfattning om vilka anledningar som gjorde att mikroforetagen deltog i portalen ochvad de behovde stod med.Studien visar att en viktig faktor for mikroforetags deltagande i portaler forsamverkan men gemensam e-commerce funktionalitet ar okad lonsamhet. Dennafaktor byggs upp av ett antal komponenter sa som bredare/storre marknad vilketocksa ar det enskilda skal som anses som viktigast for deltagande i portaler; skapakostnadsbesparingar och effektivitetsvinster vilket ar nagot portalerna maste blibattre pa.I studien ser man att portaler maste bli battre pa starka viljan att anvanda avanceradeICT-applikationer och gora det enklare att nyttja dessa. De maste aven bli battre paatt generera mer tid till karnverksamheten for de deltagande foretagen. Nagotportaler maste bli battre pa som man ej sett i tidigare forskning ar att fa fram battretekniska losningar och processer for betalningar vid en gemensam betalningslosning.Foretag som deltar i portaler kanner en trygghetskansla kring faktorer som paverkarinforandet av avancerade ICT-applikationer.Det natverksskapande arbete i portaler sker inte i sadan stor utstrackning som manforvantat sig utifran den tidigare forskningen. Mycket av natverkssamarbetet skerutanfor portalen.Portaler starker kompetens hos foretag som onskar sig detta. En viktigkompetenshojande atgard som maste finnas i portaler ar skapande och anvandande avwebbsidor.For att portalerna skall fa foretagen att vaxa och inte bara overleva sa tror jag attforutom att ge tillgang till avancerade ICT-applikationer sa man klattrar pa DTIladdernatt man maste skapa mer av c-commerce for att oka forsaljning pa ett sadantsatt att man far en okad marknad om man skall kunna konkurrera med portaler typICA om portalen ar av sektorstyp med inriktning livsmedel. Portaler forsamarbetande mikroforetag tror jag har storsta chansen att lyckas om de ar regionalaoch deltagande foretagen kommer ifran flera olika sektorer. De bor aven ha nagontyp av fysisk butik kopplade till sig.

Författare

Fredrik Håkansson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..