Sök:

Sökresultat:

128 Uppsatser om Nivćgrupperingar - Sida 1 av 9

Att umgÄs pÄ anstalt - en kvalitativ studie om grupperingar, status och hierarkier pÄ anstalten i Halmstad

Denna sociologiska uppsats behandlar frÄgor om grupperingar pÄ fÀngelseanstalt. Syftet Àr att beskriva varför och utifrÄn vilka referensgrunder de intagna pÄ anstalten i Halmstad interagerar med varandra. Uppsatsen gör ett försök till att besvara följande frÄgor:- Vilka personliga egenskaper, attribut, bakgrundsfaktorer eller anstaltsvillkor skapar grupperingar pÄ anstalten i Halmstad?- Vilka attribut och faktorer Àr statusframkallande och hierarkiskapande?- Har de före detta intagna och personalen samma syn pÄ grupperingar och statusframkallande attribut och faktorer?Uppsatsen bygger pÄ kvalitativ metod i form av intervjuer med före detta intagna samt anstÀllda pÄ anstalten i Halmstad. Resultatet av intervjuerna pÄvisar att det finns faktorer som Àr av större betydelse Àn andra, för vilka de intagna umgÄs med.

Popularitet och statushierarkier pÄ och av idrottslektioner : - en kvalitativ studie med intervjuer av idrottslÀrare och observationer av idrottslektioner

SammanfattningDet övergripande syftet med denna uppsats var att undersöka hur popularitet och statushierarkier visar sig bland elever pÄ lÄg- och mellanstadiet pÄ idrottslektioner. Uppsatsens metod innefattade intervjuer med idrottslÀrare och observationer av idrottslektioner. Tidigare forskning inom Àmnet popularitet och status har visat pÄ att grupperingar bestÄr av statushierarkier, dÀr elever fÄr olika statuspositioner beroende pÄ hur populÀra de anses vara. Detta visade sig Àven i vÄra intervjuer i att eleverna strÀvade efter att uppnÄ en sÄ hög position i gruppen som möjligt. Vi anvÀnde teorier frÄn Goffman och Bourdieu för att förklara varför elever framstÀller sig pÄ olika sÀtt samt hur distinktioner, kapitalformer och habitus kan förklara och pÄverka det sociala samspelet i avseende popularitet och status bland elever i olika grupperingar.

En studie kring uppnÄendemÄlen för de naturorienterande Àmnena i Äk 5

Vi bestÀmde oss för att genomföra denna undersökning eftersom vi sett att det undervisas för lite inom de naturorienterande Àmnena i grundskolans lÀgre Ärskurser. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur och varför pedagoger prioriterar uppnÄendemÄlen för de naturorienterande Àmnena i Ärskurs fem som de gör. I litteraturgenomgÄngen belyser vi varför man bör lÀra sig naturvetenskap, styrdokumentens utformning samt de undersökningar som gjorts i Àmnet tidigare.Vi har genomfört reflexiva intervjuer med Ätta pedagoger som för tillfÀllet undervisar i Ärskurs fyra eller fem. Undersökningen visar att endast 52 % av uppnÄendemÄlen för de naturorienterande Àmnena i Ärskurs fem Àr viktiga för de medverkande respondenternas undervisning. Det har Àven framkommit vissa grupperingar i de motiveringar pedagogerna har till varför mÄlen prioriteras som de gör.

"Vissa barn har status och andra inte?" : ? En kvalitativ studie om status och rangordning i skolan

Uppsatsen syftar att undersöka skolhÀlsopersonalens uppfattning av barns grupperingar och statusordningar, hur skolan och skolhÀlsopersonalen hanterar utanförskap och mobbing samt hur de arbetar med skolans vÀrdegrund. Kvalitativa intervjuer genomfördes med anstÀllda i skolhÀlsovÄrden. Resultatet visar att skolhÀlsopersonalen har god insyn i barns statusordningar samt att statusarbetet Àr komplext. TvÄ typer av popularitet framkom, den negativa populariteten karaktÀriseras av en tuff attityd och ett manipulativt beteende. Den positiva populariteten karaktÀriseras av hjÀlpsamhet och vÀnlighet.

Alla olika, lika unika : En litteraturvetenskaplig studie med utgÄngspunkt i begreppet ?vi och dem?

I denna uppsats undersöks hur begreppet ?vi och dem? manifesteras i tre romaner med utgÄngspunkt i en samhÀllskontext. I studien anvÀnds Franco Morettis (Elektronisk kÀlla: 8.10.2012) analysmetod, ?distant reading?, vilket innebÀr att man bortser frÄn detaljer och istÀllet fokuserar pÄ helheten. Syftet har sÄledes varit att belysa begreppet ?vi och dem? i romanerna Om jag kunde drömma (Meyer, 2005), Hungerspelen (Collins, 2008) samt Ett öga rött (Khemiri, 2003).

"Dom som Àr tysta och vi andra" : Elevers sociala relationer och grupperingar pÄ en högstadieskola i Stockholm

Recent research in classrooms has often had its focus on the pupil, the individual, and not on the different groups of students that exist. In a classroom there are normally several different groupings, each one having its own personal attitude towards the current lesson. If there had been more research we would find it easier to understand why pupils sometimes behave the way they do.The purpose of this essay is to analyze how pupils` social relations create groupings. Furthermore I intend to investigate how and why pupils show their belonging to a certain group.The two questions of the essay are:1. How pupils? social relations appear in a classroom?2.

Grupperingar i en Ă„ldersblandad verksamhet

Syftet med vÄr studie var att beskriva hur ett arbetslag grupperar barnen och vad som ligger till grund för detta i deras Äldersblandade verksamhet. Undersökningen genomfördes under vÄr verksamhetsförlagda utbildning vÄren 2005 vid en F-3 skola i LuleÄ Kommun. Vi genomförde deltagande observationer och kvalitativa intervjuer i ett arbetslag som arbetade med sex-, sju- och ÄttaÄringar. Studien visade att lÀrarna inom arbetslaget grupperade barnen pÄ mÄnga olika sÀtt. I klassrummet grupperades barnen i fruktgrupper för att öka tryggheten och underlÀtta inskolningen.

Unga i riskzonen? : Social insatsgrupp i SödertÀlje

Social insatsgrupp Àr en strukturerad samverkan mellan i första hand polis, socialtjÀnst och skola med mÄlen att förhindra nyrekrytering av ungdomar till kriminella grupperingar samt att underlÀtta avhopp frÄn kriminella grupperingar. I examensarbetet har jag undersökt vad begreppetunga i riskzonen innebÀr för professionella frÄn polis och socialtjÀnst i social insatsgrupp i SödertÀlje kommun. SödertÀlje kommun Àr en av de tolv kommuner dÀr Rikspolisstyrelsen inrÀttat pilotverksamheten social insatsgrupp pÄ uppdrag av regeringen. Syftet med studien Àr att undersöka hur representanter frÄn myndigheterna polisen och socialtjÀnsten i samverkansprojektet social insatsgrupp i SödertÀlje kommun definierar unga i riskzonen. Detta med mÄlet att försöka förstÄ vilka ungdomar som blir selekterade att ingÄ i projektet..

Hur stimulerar och utmanar vi eleverna i matematik? : En undersökning om olika grupperingar i matematik.

Detta examensarbete handlar om att utmana och stimulera alla elever i Àmnet matematik.VÄrt syfte med studien Àr att se för- och nackdelar med nivÄgruppering och gruppering med blandade förmÄgor. Nio elever i Är 5 har i olika gruppkonstellationer löst ett matematiskt problem och dÀrefter har vi analyserat deras tillvÀgagÄngssÀtt. VÄrt resultat av studien bygger pÄ en kvalitativ metod dÀr vi har anvÀnt oss av fallstudie.Vi har kommit fram till att det inte gÄr att sÀga om nivÄgrupperingar Àr positivt eller negativt för den hÀr gruppen av elever. Det beror mycket pÄ individen sjÀlv, vilken grupp som Àr fördelaktig för deras del. Det Àr dÀremot viktigt att eleverna fÄr stimulans, utmaning och variation vilket de kan fÄ bÄde i en nivÄgrupp och i en blandad grupp.

BestÀmning av organisk halt i avloppsvatten med Total Organic Carbon (TOC)-analys

Kommunalt avloppsvatten innehÄller stora mÀngder föroreningar bland annat organiskt material som pÄverkar organismerna i naturen. Reningsverken runtom i Sverige arbetar stÀndigt för att minimera utslÀppen av föroreningar. Det Àr viktigt att kontinuerligt analysera vattnets kvalité för att kontrollera reningsverkets funktion. Total Organic Carbon (TOC) och Chemical Oxygen Demand (COD) Àr tvÄ analysmetoder som anvÀnds för att mÀta organisk halt i avloppsvatten. FrÄn COD-analysen uppkommer farligt avfall som innehÄller kvicksilver varför analysmetoden enligt EU-direktiv ska fasas ut.

Det osynliga kopplet : Om samverkan mellan socialtjÀnst och polis i sociala insatsgrupper

I denna studie har fokus legat pÄ sociala insatsgrupper i fyra omrÄden i Stockholms lÀn. Sociala insatsgrupper Àr en strukturerad samverkan pÄ individnivÄ mellan i första hand socialtjÀnst, polis och skola som syftar till att förhindra nyrekrytering av ungdomar till kriminella grupperingar samt underlÀtta avhopp frÄn kriminella grupperingar. Studiens övergripande syfte Àr att undersöka hur samverkan mellan socialarbetare och poliser ser ut inom projektet sociala insatsgrupper. Studien fokuserar pÄ socialarbetarnas och polisernas yrkesroller samt stöd- och kontrollaspekter. Studiens resultat visar att sociala insatsgrupper uppfattas som ett framgÄngsrikt projekt, men ocksÄ att det rÄder ett spÀnningsförhÄllande mellan en behandlingslogik och en straffrÀttslig logik som polis och socialarbetare mÄste förhÄlla sig till i samverkan kring ungdomen.

Genus pÄ skolgÄrden

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur barn uttrycker genus pÄ skolgÄrden, genom grupperingar och val av aktiviteter pÄ rasten. Vi har under en veckas tid observerat barnen pÄ en avdelning av en skola, med totalt 28 informanter i Äldrarna 6-9 Är, dÀr vi anvÀnt oss av observationskartor för att se hur de disponerar skolgÄrden. Vi har Àven intervjuat 14 barn indelade i fem grupper, dÀr vi stÀllde frÄgor om hur de sÄg pÄ aktiviteterna pÄ skolgÄrden. Det vi fann var att flickor och pojkar ofta leker uppdelat efter kön, vÀljer olika typer av lekar och grupperar sig olika..

Problemlösning : Hur pÄverkar skilda gruppsammansÀttningar elevers kommunikation och prestation?

Resultatet frÄn 2011 Ärs nationella prov visar att problemlösning Àr det nÀst svÄraste delomrÄdet för elever i Ärskurs 3. Flertalet forskare samt författare lyfter fram att elever tillÀgnar sig nya kunskaper genom kommunikationen och samspelet med andra klasskamrater. UtifrÄn ovanstÄende resonemang blir det centralt att pedagogen har kunskap om hur han/hon kan skapa optimala gruppsammansÀttningar vid problemlösningsarbetet. Detta för att elevers prestation och kommunikation skall gynnas. DÀrigenom blir arbetets syfte att studera hur skilda gruppkompositioner pÄverkar elevers kommunikation och prestation.

ASI-Intervjun : en explorativ studie av samband och grupperingar

Med en explorativ ansats syftar denna studie till att kartlÀgga samband och jÀmföra grupperingar bland klienter som fÄtt genomföra en ASI-intervju hos KriminalvÄrden. Studien bygger pÄ 2 317 intervjuer med fokus pÄ missbruksproblematik, gjorda under perioden 2008-2010. Vi illustrerar grafiskt intressanta samband och tittar Àven pÄ hur klienternas hjÀlpbehov varierar inom olika livsomrÄden.Ytterligare en aspekt av studien Àr att utvÀrdera datamaterialets kvalitet samt att studera eventuellt bortfall för de olika variablerna. Materialet Àr av relativt god kvalitet och förekomst av respondenters vÀgran Àr inte tillrÀckligt omfattande för att pÄverka analyser och slutsatser. De felaktigheter som kunde konstateras hÀrhör nÀstan uteslutande frÄn tillvÀgagÄngssÀtt vid inmatning av data i systemet.

Art Nouveau: Och dess guldsmidestekniker som anvÀndes, uppfanns och/eller utvecklades

Denna uppsats kommer att berÀtta om hur guldsmidestekniken uppfanns eller utvecklades i den organiska stilen av Art Nouveau (AN) under denna epok. Den utforskar de olika teknikerna som fanns pÄ den tiden och fokuserar utifrÄn guldsmedens synpunkt.Uppsatsen tar upp en kort allmÀn information om AN. Uppsatsen tar upp de frÀmsta tekniker som anvÀndes inom AN, frÀmst emaljering och dess grupperingar, vilket var vÀldigt populÀrt under denna tidsperiod. Granulation anvÀndes ocksÄ inom denna tidsperiod om Àn i mindre utstrÀckning, för att sedan bli en mer framtrÀdande teknik inom Art Deco stilen. Gjutningsprocessen tas ocksÄ upp dÄ det likasÄ anvÀndes inom denna stil..

1 NĂ€sta sida ->