Sök:

"Vissa barn har status och andra inte?"

? En kvalitativ studie om status och rangordning i skolan


Uppsatsen syftar att undersöka skolhälsopersonalens uppfattning av barns grupperingar och statusordningar, hur skolan och skolhälsopersonalen hanterar utanförskap och mobbing samt hur de arbetar med skolans värdegrund. Kvalitativa intervjuer genomfördes med anställda i skolhälsovården. Resultatet visar att skolhälsopersonalen har god insyn i barns statusordningar samt att statusarbetet är komplext. Två typer av popularitet framkom, den negativa populariteten karaktäriseras av en tuff attityd och ett manipulativt beteende. Den positiva populariteten karaktäriseras av hjälpsamhet och vänlighet. Populära barn har sociala förmågor och impopulära barn uppvisar brister på dessa. Barnens grupperingar uppvisar olika mönster, fokus i uppsatsen är på könsskillnader och ledarroller. Negativa konsekvenser av barns statusarbete är exempelvis kränkningar och mobbning. En könsskillnad gällande mobbning är att flickors mobbning är dold och pojkars är synlig. Skolan hanterar utanförskap och mobbning med ett förebyggande värdegrundsarbete, där barn utbildas i människors lika värden. De skolor som aktivt arbetade med värdegrunden tenderade att ha en bättre stämning. Vi uppfattar en förgivettagen sanning där ett normbrott är att inte vara del av en grupp och ensamma barn bör vara missnöjda med utanförskapet.

Författare

Emelie Hagström Camilla Saltin

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..