Sök:

Elevers tankar kring naturvetenskap


Anledningarna till att elever ska läsa naturvetenskap är många: allmänbildning, kulturarv, demokrati och ekonomisk vinning. Trots detta visar forskning att elevers intresse för naturvetenskap ofta minskar med åren. Syftet med detta arbete är att studera hur elever talar om naturvetenskap vid olika åldrar. Varför tror de att de ska läsa naturvetenskap? Hur uppfattar de undervisningen och hur kopplar de samman skolundervisningen med sina fritidsintressen? För att studera detta har fyra elever i sexan och lika många i nian intervjuats och fått svara på frågor om naturvetenskap och dess koppling till deras vardag. Resultatet visar till exempel att eleverna har svårigheter med att se samband mellan skolans naturvetenskapliga undervisning och deras vardag utanför skolan. Eleverna i sexan saknar dessutom uppfattning om vad naturvetenskap är och har därför oklara förväntningar på vad de ska få lära sig i den kommande undervisningen. Även eleverna i nian har en otydlig bild av vad naturvetenskap är. Samtliga elever har svårigheter att ge exempel på varför det är bra att alla kunna naturvetenskap.

Författare

Annika Rothstein

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..