Elevers tankar kring naturvetenskap
Anledningarna till att elever ska läsa naturvetenskap är många: allmänbildning, kulturarv,
demokrati och ekonomisk vinning. Trots detta visar forskning att elevers intresse för
naturvetenskap ofta minskar med åren. Syftet med detta arbete är att studera hur elever talar
om naturvetenskap vid olika åldrar. Varför tror de att de ska läsa naturvetenskap? Hur
uppfattar de undervisningen och hur kopplar de samman skolundervisningen med sina
fritidsintressen?
För att studera detta har fyra elever i sexan och lika många i nian intervjuats och fått svara på
frågor om naturvetenskap och dess koppling till deras vardag. Resultatet visar till exempel att
eleverna har svårigheter med att se samband mellan skolans naturvetenskapliga undervisning
och deras vardag utanför skolan. Eleverna i sexan saknar dessutom uppfattning om vad
naturvetenskap är och har därför oklara förväntningar på vad de ska få lära sig i den
kommande undervisningen. Även eleverna i nian har en otydlig bild av vad naturvetenskap är.
Samtliga elever har svårigheter att ge exempel på varför det är bra att alla kunna
naturvetenskap.