Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Multiplattform - Sida 1 av 1

Plattformsoberoende widgets med giljotinpackade bakgrundstexturer

Vi har i detta arbete skapat ett API för widgets på Android och iOS för Visiarcs utvecklingsverktyg CoffeeMaker. CoffeeMaker använder sig av Multiplattform-API:t Cocos2dx och försöker, i så stor utsträckning det är möjligt, förhålla sig till det reaktiva programmeringsparadigmet. Vi använde oss av olika designmönster för att jämna ut skillnaderna mellan Android och iOS interface och implementerade funktionalitet för knappar, checkboxes, radioknappar och textfält på dessa två plattformar. Dessa widgets tematiseras enligt ett JSON-liknande format och använder sig av en texturatlas för att spara resurser. Vi behövde en texturpackare som lämpade sig att köras under en applikations initiering och ibland även under själva körningen.

MoSync för multi-plattformsutveckling till smartphones

Det här är ett examensarbete som är utfört på uppdrag av Meal Planning Concepts AB. Målet var att utveckla en native multi-plattformsapplikation till smartphones och surfplattor som skulle fungera på Android och iOS och dela databas med deras nuvarande webbsystem. Funktionaliteten skulle vara baserad på den som fanns på deras webbsida. Applikationen utvecklades i MoSync som är ett ramverk som klarar utveckling till Multiplattform. Examensarbetet gick också ut på att utvärdera MoSync under projektetsgång och presentera andra liknande verktyg och hur de förhöll sig till MoSync.

Gränssnittsdesign för multiplattformsutveckling till Windows 8 och Windows Phone 8

Projektet som denna rapport beskriver hade som målsättning att utveckla två applikationer på beställning av företaget Teknikhuset Umeå. En av dessa applikationer skulle vara till Windows 8 plattformen och den andra till Windows Phone 8 plattformen. Applikationernas syfte var att ge användaren information om högtider från kyrkoåret med hjälp av information hämtad från Svenska Kyrkans kalender API (se Henrik Johanssons rapport).Denna rapport beskriver utformandet av användargrässnitten till dessa två plattformar. Syftet med rapporten är att undersöka hur utvecklaren kan bygga ett optimalt användargränssnitt för respektive plattform och samtidigt undersöka om det finns likheter i dessa två utvecklingsprocesser. Om likheter i utvecklingsprocessen observeras så kommer dessa dokumenteras för att i framtiden kunna effektivisera utvecklingsprocessen för applikationer avsedda för dessa två plattformar.

Mobila hybridapplikationers prestanda : En experimentell studie

Syfte ? Studiens syfte är att undersöka hybridapplikationers prestanda i olika situationer för att ta reda på varför de upplevs som långsamma. För att uppnå syftet besvaras följande frågeställningar:Hur presterar hybridapplikationer jämfört med nativapplikationer beräkningsmässigtÄr JavaScript-biblioteken anledningen till hybridapplikationers sämre prestanda, och vilket av de bibliotek som undersöks är det mest lämpade för bästa prestanda?Kan hybridapplikationer hantera stora datamängder med IndexedDB utan att bli oresponsiva?Metod ? Studien använder sig av en experimentell forskningsmetod där hypoteser och förutsägelser formuleras och sedan testas för att besvara frågeställningarna.Resultat ? Resultatet från studien visar att prestandan för mobila hybrid-applikationer är i de flesta fall, vid utförande av samma uppgift, underlägsen den för dess motsvarande nativapplikationer. Resultaten visar även att prestandan påverkas av vilket JavaScript-bibliotek som används men att biblioteken inte är anledningen till hybridapplikationers långsamma prestanda.

Anpassning av spelmekaniska komponenter i mobilspel till Smart-TV

En tydlig trend i spelindustrin är spel som kan köras på flera olika plattformar. Detta är även känt somMultiplattform-spel. En av de nya spelplattformarna på marknaden är Smart-TV, det vill säga TVapparatermed internetuppkoppling och dedikerade operativsystem. Att anpassa eller utveckla nya speltill denna plattform är dock problematiskt, då den medför en helt ny användningssituation (?The 10 footuser experience?).Denna studie handlar om hur mobilspel kan anpassas till att köras på Smart-TV.