Sök:

Mobila hybridapplikationers prestanda

En experimentell studie


Syfte ? Studiens syfte är att undersöka hybridapplikationers prestanda i olika situationer för att ta reda på varför de upplevs som långsamma. För att uppnå syftet besvaras följande frågeställningar:Hur presterar hybridapplikationer jämfört med nativapplikationer beräkningsmässigtÄr JavaScript-biblioteken anledningen till hybridapplikationers sämre prestanda, och vilket av de bibliotek som undersöks är det mest lämpade för bästa prestanda?Kan hybridapplikationer hantera stora datamängder med IndexedDB utan att bli oresponsiva?Metod ? Studien använder sig av en experimentell forskningsmetod där hypoteser och förutsägelser formuleras och sedan testas för att besvara frågeställningarna.Resultat ? Resultatet från studien visar att prestandan för mobila hybrid-applikationer är i de flesta fall, vid utförande av samma uppgift, underlägsen den för dess motsvarande nativapplikationer. Resultaten visar även att prestandan påverkas av vilket JavaScript-bibliotek som används men att biblioteken inte är anledningen till hybridapplikationers långsamma prestanda. Vidare visar resultaten att hybridapplikationer kan hantera stora datamängder utan att bli oresponsiva.Implikationer ? Studien bidrar till att bredda den kunskapsbas som finns om hybridapplikationers prestanda och ger framtida forskning referensdata att bygga vidare på. Studien påvisar dessutom att hybridapplikationer fortfarande är ett alternativ, i synnerhet för företag som vill spara tid och som ej kräver applikationer som utför tunga beräkningar.Begränsningar ? Användandet av applikationer som sannolikt inte förekommer i ett verklighetstroget scenario bidrog till resultat som inte har stor relevans inom de användningsområden som finns för hybridapplikationer.

Författare

Elias Nilsson Alexander Lagerqvist

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/JTH, Data- och elektroteknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..